BILTEST: Danskerfavoritten VW Up har fået en mindre ansigtsløftning. Samtidig har topudgaven fået en turbomotor, der gør den til mikroklassens ‘lomme-GTI’ – og det er stærkt underholdende.
Hvilken bil?
Siden lanceringen i 2012 har VW Up nærmest haft patent på at være Danmarks mest solgte bil. Med sit stilrene, iPhone-agtige design og fine køreegenskaber har Up ramt lige i hjertekulen hos alt fra skæggede storby-hipstere til pelsklædte forstadsfruer. Med andre ord en folkevogn i ordets mest positive forstand. Men fire år er en halv menneskealder i bilverdenen. Derfor har Up været under kniven og fået en ansigtsløftning i form af let skærpede lygter og kofangere, en smart smartphoneholder og opdateret, tilhørende app. Største nyhed er dog topmodellens trecylindrede turbomotor, der løfter ydelsen fra 60 til 90 hk og gør Up til mikroklassens ‘muskelbil’. Prisen er 142.000 kr. inkl. levering.
Vidste du at?
Mens Up er et hit af dimensioner i Danmark, er resten af Europa knapt så benovede. Det handler om penge og afgifter: Andre steder i Europa er bilbeskatningen så lav, at merprisen for at rykke en klasse eller to op er beskeden. I Danmark er afgifterne derimod skruet sammen, så de mindste biler kun beskattes ganske let, mens større modeller pålægges op til 150 procent afgift på en større del af bilens indkøbspris. Med et moderat styksalg i Europa, er Up ikke nogen guldrandet forretning for VW. Dog har koncenen fordel af også at kunne sælge nøjagtigt samme bil forklædt som Skoda Citigo og Seat Mii.
Hvordan er førerpladsen?
Med faceliftet har VW benyttet lejligheden til at opgradere midterkonsollen med et nyt multiinstrument, der styrer lyd og ventilation. Rattet er også nyt – og rigtigt lækkert her i udstyrsniveauet High Up med læder og betjeningsknapper til radio og kørecomputer.
Desværre følger to dårligdomme med fra ur-Up’en: Rattet er for fladt-liggende og kan kun justeres op-ned – alligevel skygger det for den øverste tredjedel af det ellers enorme og tydelige speedometer.
Forsæderne med integrerede hovedstøtter er til gengæld fine, og selv om finishen er lidt rustik med delvist nøgne metalflader, virker Up bundsolid.
Hvordan opleves kabinen?
Med fem døre er Up væsentligt mere praktisk end tredørs-versionen med en alt for besværlig adgang til bagsædet. Grundlæggende er den kasseformede Up så effektivt udhulet, at her faktisk er god plads til to voksne og to mellemstore børn. Siden har konkurrenter som Hyundai i10 og Opel Karl bevist, at man kan finde yderligere plads på bagsædet i en 3,6 meter kort mikrobil. Bagagerummet i Up er dog fortsat smågenialt med en bundplade, der kan flyttes rundt i fire ‘etager’. Tager man hullet til det reservehjul, der ikke findes, i brug, er her faktisk plads til feriebagagen.
Er sikkerheden i orden?
Tjaeh bum bum… I 2011 opnåede Up akkurat alle fem stjerner i Euro NCAPs crashtest. Var den blevet testet blot en måned senere efter de skærpede regler, ville den kun have fået tre. Et af kritikpunkterne er, at Up – modsat konkurrenter som Kia Picanto, Hyundai i10 og trillingerne Peugeot 108, Citroën C1 og Toyota Aygo – ikke har gardinairbags, der også beskytter bagsædepassagerer, men nøjes med en høj sideairbag i forsæderne. Til gengæld har Up nødbremse, der automatisk bremser for forhindringer ved køkørsel under 30 km/t. Læs sikkerbil.dk’s detaljerede vurdering af Up her.
Hvordan kører den?
Fire år efter debuten er VW Up fortsat den sprødeste køreoplevelse i mikroklassen. OK, Hyundai i10 er en knivspids mere komfortabel, men den svære treenighed styring, affjedring og retningsstabilitet klarer Up til UG.
Drej på rattet og Up følger veloplagt med ind i kurverne. Sæt kursen ligeud på motorvejen, og der skal stiv sidekuling til at rokke ved Up. Og kør så gennem storbyens vanrøgtede veje med frosthuller og kloakdæksler og bliv forbløffet over, hvor belevent fjedrene filtrerer stød og bump fra – selv på testbilens eftermonterede 17-tommer fælge. Det er imponerende – Up kører simpelthen som en større bil.
Hvordan er motoren?
Nu bliver det sjovt. Stort set alle Up kører med en beskeden, trecylindret benzinmotor på én liter med 60 hårdtarbejdende heste. Her i TSI-udgaven har samme maskine fået turbo, og det løfter ydelsen til 90 hk – det kraftigste der fås i mikroklassen. Resultatet er ret forrygende: 0-100 på lige under 10 sekunder og en topfart på 185 km/t – faktisk det samme som den første Golf GTI fra 1976. Merprisen er heftig, men det er underholdningsværdien også. Læg hertil et kort og knastørt gearskifte og et målt forbrug på den gode side af 18 km/l, og Up TSI er den mest tilfredsstillende VW, som vi har testet i lang tid.
Passer prisen?
Det kommer an på, hvad du går efter: Vil du bare have en smart Up til at trille rundt i byen med, fremstår merprisen på 28.000 kr. i forhold til en 60-hestes Up med lidt mindre Move Up-udstyr pebret. Er du derimod den køreglade type, der pendler langt og har brug for muskler til overhalinger på motorvejen, er prisen ikke urimelig. Og er du bilentusiasten, der både kan se det sjove i en unik ‘lomme-GTI’ og de vellykkede køreegenskaber, vil vi endda kalde prisen fair.
Er der alternativer?
Ingen andre i mikroklassen er så motorstærke som Up TSI og vi skal have luppen frem for at finde noget, der kan kaldes reelle alternativer. Fiat Panda 0,9 Twin Air med tocylindret turbomotor på 80 hk og Lounge-udstyr kommer tættest på og er nærmest billig til 114.000 kr. Panda kører ikke så præcist som Up og Twin Air-motoren kræver tilvænning, men pladsudnyttelsen og solid finish trækker op. Hyundai i10 med 1,25 liters motor, 86 hk og Go High udstyr til 134.000 kr. er et godt bud, hvis du ønsker plads og komfort, mens Peugeot 108 1,2 82 hk Allure til 138.000 kr. har svært ved at matche Up TSI på plads, køreegenskaber og mekanisk funktion.
Konklusion:
For: God stil, køreegenskaber og vellykket power-motor.
Imod: Ingen gardinairbags, pris.
Hvilkenbil siger:
VW Up’s fine køreegenskaber fortjener en stærkere motor og får det i dén grad i TSI-udgaven. Stil, køreegenskaber og kraftudfoldelse – det hele spiller max i den lille Up TSI. Det er længe siden, vi har moret os så meget i en VW og det udløser en stor, femte stjerne.
Læs også tests af konkurrenterne:
Hyundai i10 kører lige Up med de bedste
Kia Picanto hitter med indre kvaliteter
Mitsubishi Space Star – mini til mikro-pris
Fortiden indhenter Peugeot 108
Renault Twingo vinder på charmen
Skoda Citigo giver utrolig værdi for pengene
Celerio er størst blandt de mindste
FAKTA: VW Up TSI High Up
Vejl. pris, inkl. lev.: 142.000 kr
Anslået kontantrabat:* 8.000 kr
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP 2011):
Antal airbags: 4
Forbrug (EU-norm): 22,7 km/l
Forbrug i test: 18,2 km/l
Længde/bredde/højde: 360/164/150 cm
Bagagerum (min/max): 251/959 liter
Vægt: 1.000 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter, turbobenzin
Effekt: 90 hk/160 Nm
0-100 km/t: 9,9 sek
Topfart: 185 km/t
Særligt standardudstyr (High Up):
Fjernbetjent centrallås, el-ruder, højdejusterbart rat og førersæde, varme i forsæder, klimaautomatik, læderrrat og lædergearknop, kørecomputer plus, splitbagsæde, city emergency brake, indfarvede spejle og dørhåndtag, seks højttalere, omdrejningstæller, LED-kørelys, 15” alufælge, regnsensor.
Metallak: 5.000 kr. Tagpakke med tag og sidespejle i kontrastfarve og tonede sideruder: 3.800 kr. Sportspakke 17” alufælge og sort loftsbeklædning: 13.000 kr. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Hej
Forventer man samme opgardering med motor og indenfor til Skoda citigo snart ?
Takker
mvh
anders
Hej Anders
Det skal du ikke regne med: Ifølge vores oplysninger er der ikke udsigt til, at hverken Skoda Citigo eller Seat Mii vil blive tilbudt med TSI-motoren fra Up. Citigo kan til gengæld fortsat fås med 75-hestes udgaven af 1,0 liters motoren uden turbo – den er droppet i både Up og Mii-programmet. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk