Stationcarudgaven af den nye Hyundai i30 forlænges med 25 cm og får et af klassens største bagagerum. Merprisen bliver formentlig 15.000 kr. – dansk premiere til sommer.
Drømmer du om komfort, sikkerhed og masser af plads til prisen på sommerens bilferie? Så har Hyundai et interessant tilbud på vej: Koreanerne løfter sløret for stationcar-udgaven af den nye Hyundai i30 på biludstillingen i Geneve til marts. Til sommer når nyheden frem til dansk forhandlere, måske lige tids nok til årets sommerferietur med hele familien, hunden, kufferterne og de oppustelige badedyr ombord.
Der er plads til det hele og lidt til. Hyundai forlænger nemlig stationcarudgaven med hele 25 cm, og det kan oversættes til et af klassens største bagagerum. 602 liter rummer det – eller hele 1.650 liter med det to-delte splitbagsæde foldet frem. Det er en smule mere end klasseduksen VW Golf Variant og overgås kun af den endnu længere Skoda Octavia Combi.
Stilen er – som på den fem-dørs hatchback, der allerede får Danmarkspremiere 1. april – stram og funktionel.
De bagerste sideruder har et elegant fald, men det er et optisk bedrag, for bagklappen er næsten lige så opretstående som fronten med Hyundais nye, Audi-lignende kølergrill. Ikke så underligt, når man tænker på, at manden bag designet er den tidligere Audi-designer Peter Schreyer. Som tysker forstår han også de europæiske kunders ønske om plads i denne klasse for mellemstore stationcars. At de ekstra 25 cm samtidig giver i30 stationcar en langstrakt og elegant profil – længden når op på velvoksne 459 cm – er sikkert en velkommen sidegevinst for altid stilbevidste Schreyer.
Fremstilles i Tjekkiet
Kigger man i Hyundais nuværende prisliste, tyder alt på en merpris på 15.000 kr. for det ekstra store bagagerum. Og da vi allerede kender indgangsprisen for femdørs-udgaven, kan i30 stationcar formentlig fås fra 215.000 kr. med en trecylindret 1,0 liters turbobenzinmotor med 120 heste og standardudstyr som aircondition, automatisk nødbremse og træthedsalarm.
En stærk pris, der understreger, at den lille mellemklasse mere end nogensinde giver bilkøberne smæk for skillingen.
Som hatchback-udgaven skal i30 stationcar bygges i Tjekkiet. Hyundais hidtil mest europæiske bil, kommer bl.a. til at konkurrere med faceliftede udgaver VW Golf, Skoda Octavia og Seat Leon samt de franske rivaler Peugeot 308 og den næsten nye Renault Megane. Opels vellykkede Astra bliver også en af de biler, som Hyundai i30 skal måles sig med. Endelig melder en ny udgave af søsterbilen Kia Ceed sig også ind i den brandvarme ‘Golf-klub’ omkring årsskiftet.
Læs mere om teknikken i den nye Hyundai i30 her:
Ny Hyundai starter ved 200.000 kr.