Flere dækproducenter vil dæmpe dækstøj med skumfyld i dækket. Goodyear hævder, at de kan reducere dækstøj i kabinen med fire decibel med såkaldt SoundComfort teknologi.
Den tyske dækproducent Continental kom først, og nu følger konkurrenten, amerikanske Goodyear efter med samme idé: Skumfyld i dækkene, der skal reducere den dækstøj, som kan høres inde i bilens kabine og ofte er den mest påtrængende og irriterende af alle støjkilder under bilkørsel.
Mens Continental kalder deres skumfyld for ContiSlient, markedsfører Goodyear deres tilsvarende produkt under navnet SoundComfort. Foreløbig kan du vælge SoundComfort til Goodyear-dæk i 23 forskellige størrelser, så der skulle være en udgave til de fleste bilmodeller.
Ifølge Goodyear er der mange ting, der kan skabe støj i kabinen: Vind, fart, vejforhold, motor- og karosseristøj og endelig selve dækkene. Vil man dæmpe kabinestøjen, er dækkene et af de mest økonomiske og mindst vægtforøgende steder at gøre det, sammenlignet med andre løsninger som f.eks. ændrede hjulophæng. Skummet er nemlig så let, at det hverken påvirker kilometertallet, rullemodstanden eller kørehastigheden, fortæller Goodyear.
En af hovedkilderne til dækstøj er den såkaldte kavitets-resonans, der dannes af luftvibrationer, der overføres til bilens karosseri. Goodyears SoundComfort-teknologi er netop udviklet til at reducere kavitets-resonansen.
Halverer støjen
Teknikken er relativt simpel: En åbencellet polyuretan-skum fæstnes på dækkets inderside. Skumlaget reducerer luftvibrationer og giver dermed bilens passagerer en mere afslappet atmosfære med mindre støj, så de i stedet bedre kan nyde musik og samtale under kørslen.
Goodyear hævder, at skummet i dækkene halverer kabinestøjen til det halve, sammenlignet med dæk uden skum. Det tal er dog målt på en bil og en dækstørrelse, der er meget sjælden på de danke veje, nemlig en Audi A8 på 18-tommer hjul i størrelsen 245/40. Det skal blive spændende at prøve, hvordan Goodyears SoundComfort virker på helt almindelige biler på mindre hjul.