Det er dyrt at tage ud og se med DSB sammenlignet med at køre i egen bil. I mikrobiler kan kilometerprisen presses helt ned på 1,20 kr. per kilometer, viser stor pendleranalyse.
IC4-togene er langtfra DSBs eneste problem, konstaterer bilpriser.dk på baggrund af en ny analyse. Superøkonomiske pendlerbiler, som næsten alle har råd til, gør det onde ved statsbanerne: stjæler kunderne.
Køber du for eksempel en Hyundai i10 Eco Life med fem døre og en 66 hk motor, lander totaludgiften uden forsikring, service og dæk på bare 1,20 kr. pr. km over fire år og 20.000 km om året, som ifølge bilpriser.dk er gennemsnittet for en dansk bilist. Lægger man 3.500 kr. til forsikring, 2.500 kr. til service og 1.400 kr. til dækslid oven i, lander man på 1,57 kr. pr. km.
10 biler under 1,56 kr. pr. km
Også Skoda Citigo 1.0, Peugeot 108 1.0, Toyota Aygo 1.0, Volkswagen Up 1.0 (billedet), Opel Karl 1.0, Kia Picanto 1.0, Peugeot 208 1.6 HDI, Seat Ibiza 1.0 og Citroën C3 1.4 HDI er med blandt de 10 mest økonomiske pendlerbiler.
De ligger alle under 1,56 kr. pr. km uden forsikring, service og dæk. I den anden ende finder man en Toyota Auris 1.2 T2 Comfort stationcar med 116 hk til 2,76 kr. pr. km. Men den koster også 265.990 kr. plus 3.880 kr. i levering, og det slår igennem på værditabet, der lander på 134.211 kr. For den førende Hyundai er værditabet kun 44.156 kr. i ejerperioden.
Diesel ved lange stræk
Chefanalytiker Niels Grøftehauge fra bilpriser.dk har næsten ondt af DSB:
“1,20 kroner pr. kilometer i en minibil, som lige er kåret som den mest velkørende af en af landets store motorredaktioner, det er utroligt. Så tror da pokker, at DSB taber kunder,” siger han.
“Og hvis man tror, de små biler kun er for små mennesker, så tager man fejl. Jeg så lige en tv-serie om nogle store, stærke mænd, der skulle tabe sig. De kom kørende i en Hyundai i10. Og en bil som Volkswagen Up sidder man rigtigt godt i, også selv om man er høj,” påpeger chefanalytikeren.
Hvis man vil have træk på bilen, og kører man meget mere end 20.000 km om året, kan man med fordel kikke på Peugeot 208 1.6 HDI til 139.900 kr. plus levering. Den koster kun 21 øre mere pr. km end Hyundai’en, nemlig 1,41 kr. pr. km uden forsikring, service og dæk.
“Den har godt af at komme ud at køre de lange stræk, og jo mere, den kører, jo mere rykker den op i rækkerne, fordi diesel er billigere end benzin, og fordi den kører 33,3 km på literen,” påpeger han.
I virkelighedens verden skal man nok trække 10-20 procent fra, vurderer Niels Grøftehauge.
Bilen giver komfort
Bilpriser.dk oplyser til Hvilkenbil.dk, at man har taget afsæt i to enkeltbilletter med DSB, fx på strækningen Odense-Middelfart (ca. 49 km hver vej) til 184 kr. retur kontra 153,56 kr. til Hyundai i10. Med et-ti-turskort kan billetprisen dog bringes ned i 69 kr. hver vej, 138 kr. i alt, hvilket altså er lidt billigere end de 98 km i den lille Hyundai.
“Vi kan jo umuligt overskue alle rabattyper hos DSB og på Rejsekortet. Så jo, det er en spidsvinkling, men vi fastholder, at mange vælger en billig pendlerbil i stedet for DSB med al den komfort og den billige transport, det giver,” skriver kommunikationsrådgiver Finn Arne Hansen på vegne af bilpriser.dk.
Kører man for sin arbejdsgiver, kan man fløjtende og smilende oven i købet lægge 196 skattefri kroner i sparebøssen, hver gang man har kørt 100 km og får den høje kørselsgodtgørelse på 3,57 kr. pr. km udbetalt, påpeger bilpriser.dk.
FAKTA: Se hele pendleranalysen her
Læs også: Ny eller brugt mikrobil?
De 196 kr skattefri pr 100 km for kørselsgodtgørelse får man også med toget.