Alle taler om leasing, men der kan også gøres gode køb, hvis du hellere vil eje din nye bil. Hvilkenbil finder fem af de bedste tilbud for private bilkøbere netop nu.
Privatleasing boomer på det danske bilmarked. Som flere medier har afdækket, er mange danske bilimportører mere end almindeligt dygtige til at udnytte de snirklede regler og ikke mindst undtagelserne i registreringsafgiften, og det udmønter sig i attraktive leasingtilbud.
Men leasing er fortsat bedst, hvis du ønsker at skifte bil hvert andet eller tredje år. Ellers vil et kløgtigt bilkøb som regel være en billigere løsning. Det handler om at se sig for. Ligesom der findes særlige attraktive leasingtilbud, findes der også særligt gode bilkøb. Og her er en lav pris afgørende, hvis du vil holde den største post i bilbudgettet – værditabet – nede.
Hvilkenbil har scannet markedet og udvalgt fem særlige gode bilkøb netop nu til den typiske privatkøber, der bruger mellem 150.000 og 300.000 kroner på den nye bil.
Citroën Grand C4 Picasso:
Som de andre franske mærker kører Citroën mere eller mindre permanent med tilbud og kampagnepriser på én eller flere modeller. Lige nu ligner mpv’en Grand C4 Picasso et særligt godt køb. Under kampagnebetegnelsen Funky får du 40.000 kr. i rabat. For eksempel er prisen med en i øvrigt meget vellykket trecylindret turbobenzinmotor med 130 bomstærke heste reduceret fra 300.000 til 260.000 kr. Kører du langt, koster det kun 10.000 kr. ekstra at opgradere til en 120 hestes dieselmotor – også her er besparelsen 40.000 kr.
Grand C4 Picasso har plads til syv og byder både på fleksibel indretning, moderne betjening med hele to digitale skærme og fine køreegenskaber i et velskabt, nærmest futuristisk design. Grand C4 Picasso er i forvejen blandt de bedste i den mellemstore mpv-klasse og med 40.000 kr. i rabat vil vi ikke tøve med at anbefale den til familien med behov for ekstra plads – den kommer til at holde værdien fint over de kommende år.
Læs hvilkenbils test her: Grand C4 Picasso er stor ‘haute car ture’
Ford Focus Fun:
Fords medlem af ‘Golf-klubben’ har efterhånden nogle år på bagen, men det skal man ikke lade sig afskrække af: Focus er fortsat klassens bedste køreoplevelse og et omfattende facelift fra 2015 holder den atletiske hatchback på tæerne. Lige nu er den nærmest billig. Som kampagnemodellen Fun, der udstyrsmæssigt svarer til topudgaven Titanium, kan du for eksempel få den med Fords fremragende, trecylindrede EcoBoost turbobenzinmotor med 100 hk til 213.000 kroner – eller 41.000 kroner mindre end den tilsvarende udstyrede Titanium udgave.
Fun-udgaverne kan kombineres med andre motorer og fås også som praktisk stationcar. For den køreglade bilist er Focus fortsat et særdeles attraktivt tilbud.
Læs testen: Ford Focus stikker næsten frem
Nissan Pulsar:
Vi bliver i Golf-klassen med Nissan Pulsar, der på ingen måde er lige så underholdende et bekendtskab som førnævnte Focus. Til gengæld byder Pulsar på klassens mest gæstfrie bagsæde – selv Skoda Octavia må for en sjælden gang se sig overhalet – og så er prisen banket helt i bund. Basisudgaven, der er veludstyret og har en udmærket turbobenzinmotor på 115 hk, er sat 10.000 kr. ned og når dermed akkurat under den magiske 200.000 kroners grænse. Men find alligevel 10.000 kroner ekstra, for så rykker du op i en særdeles veludstyret Acenta Connect, der normalt koster 261.000 kr. – du sparer altså 51.000 kr.
OK, de besvimer ikke af misundelse derhjemme på villavejen over den lidt forsigtige Pulsar, men er du til god plads, en let forhøjet kørestillin og masser af udstyr til Netto-priser, kan du roligt besøge din nærmeste Nissan-forhandler.
Læs testen her: Lav puls i Nissan Pulsar
Peugeot 208:
Løveungen 208 er Danmarks mest solgte bil og det er ikke tilfældigt: 208 kører fint, designet holder og den danske Peugeot-importør er dygtig til at holde dampen oppe med en konstant strøm af kampagner og tilbud, både på leasing og bilkøb. Et godt eksempel er en 208 Desire med 82-hestes benzinmotor til 150.000 kroner med så meget udstyr, at den burde koste 200.000 kroner.
Lad så være, at de færreste – uanset udstyr som klimaautomatik, Apple CarPlay og p-sensorer – reelt ville give 200.000 kroner for en Peugeot 208. Med Desire-udstyr får du mere værdi for pengene og det vil afspejle sig i et lavere værditab over tid.
Desire-udstyret fås til et væld af 208-modeller med både benzin- og dieselmotorer. Er du mere til en moderigtig crossover, fås de samme tilbud også til den højere 2008.
Læs også testen: Løveunge med dyrt hjerte af guld
Peugeot 308:
Så er vi tilbage i Golf-klubben og hvis Peugeot 208 er et godt tilbud er storebror 308 snarere ugens slagtilbud: Meget rammende hedder kampagnemodellen Prestige og byder på udstyr for 70.000 kroner uden beregning som fuld LED-lys, navigation, elektrisk panoramasoltag, sportssæder, kromlister, p-sensorer for og bag og alufælge mm. Med 120 hestes dieselmotor er prisen ikke desto mindre yderst rimelige 250.000 kroner og dermed får du noget så sjældent som luksusfornemmelse for en kvart million afgiftsbelagte kroner.
308 Desire fås også med benzinmotor og som rummelig stationcar, så du kan skræddersy det indlysende gode tilbud til dit og familiens behov.
Læs også testen: 308 SW – familieflytter for frankofile fædre