Nødbremser i biler overbeviser i test. Den automatiske nødbremse er nu så god, at de fleste selv bremser for både andre biler og bløde trafikanter.
De automatiske nødbremsesystemer, der sidder i mange nye biler, virker helt som de skal. Det viser en ny test, FDM har lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber. Det skriver fdm.dk.
Bremser for fodgængere
”Vi må sige, at de testede nødbremser generelt overbeviser. Hvor systemerne for få år siden kun kunne genkende og bremse for andre biler, er de i dag blevet så avancerede, at de nu også kan genkende og bremse for bløde trafikanter. Samtidig virker de bedste nu også ved højere hastigheder, hvor de stadig kan nå at afværge eller mindske hastigheden ved en kollision,” siger bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen.
”Nødbremser er udstyr, man som bilejer godt vil have, men omvendt håber aldrig at få brug for. Men at de er vigtige at have, viser testen med al tydelighed. Der er ingen tvivl om, at de inden for få år vil være standardudstyr i alle nye biler. Indtil da anbefaler FDM, at man kun vælger biler, der har den vigtige nødbremse,” siger Søren W. Rasmussen videre.
Fortsætter den udvikling, kan det meget vel betyde, at vi om nogle år vil kunne købe biler, der stort set ikke kan køre galt, vurderer han.
Mindsker risikoen for skader
Allerede i dag vurderes de automatiske nødbremsesystemer at være blandt det vigtigste sikkerhedsudstyr og en væsentlig årsag til den markante forbedring af sikkerheden i nye biler, der er sket de seneste år.
Studier fra det amerikanske institut for trafiksikkerhed IIHS anslår, at selv de mest simple udgaver af nødbremserne mindsker risikoen for bagendekollisioner med 40 procent.
En svensk undersøgelse viser, at antallet af personskader ved bagendekollisioner faldt med hele 64 procent, hvis bilen havde nødbremse.
Fuld afgift i Danmark på sikkerhed
Derfor er det også paradoksalt, at de avancerede sikkerhedssystemer er fuldt belagt med 150 pct. afgift, som gør dem langt dyrere herhjemme end i vores nabolande, påpeger Jens Velling, der er redaktør på Hvilkenbil.dk.
”Den nuværende afgiftsmodel tilskynder på ingen måde folk til at købe biler med moderne sikkerhedsudstyr. I stedet straffes de med 150 pct. afgift og moms,” siger redaktøren.
Vi har tidligere beskrevet, hvordan prisen på en omfattende sikkerhedspakke til en Mercedes C-klasse kostede 43.500 kr. uden afgift, men en dansk bilkøber skulle betale 109.000 kr. for pakken på grund af afgifter.
Hvilket ifølge Mercedes-Benz i Danmark betød, at meget få kunder valgte den livreddende sikkerhedspakke.
Læs også:
Sikkerhedsudstyr kan halvere dødsulykker
Vild forvirring om navne for nødbremse
FAKTA: Om testen af nødbremse-systemer
I alt tre forskellige typer nødbremsesystemer er blevet testet for at se, hvor godt de virker i blandt andet regn, sne og forvirrende trafikmønstre.
Nødbremserne blev testet ved hastigheder på mellem 25-30 km/t, og der blev udelukkende skelet til, om bilerne kunne nå at bremse af sig selv.
Læs mere om testen af bilers nødbremser i Motors juli-/augustnummer, hvor du også kan se en komplet liste over, hvilke biler der har automatisk nødbremsesystem.
Kilde: FDM
Sikke noget vrøvl I skriver. Er bilisterne i dag blinde? Eller er det bare de elektroniske medier, de ikke kan holde sig fra, der gør en nødbremse er nødvendig. I skulle hellere koncentrere jer om at få OPMÆRKSOMHEDEN tilbage i trafikken og lave en jammer, så folk ikke kan bruge deres elektroniske dimser. Alt for ofte møder jeg trafikanter, der kigger ned i skødet/mobiltlf, mens de kører for at se, om nogen har liket “mig” på facebook e.lign.
LED/Xenon, sidelys dioder rundt om hele lygten til de mørkerædde bilister, så vi andre bliver blændet og nødbremse, vognbane assistent o.lign til dem der ikke kan/burde køre bil. Hvorfor kører DE ikke bare med det offentlige?