Kia Soul EV er blevet opgraderet med større batteri, der rækker til 250 km per opladning. Trods den længere rækkevidde bliver den koreanske elbil markedets billigste i sin klasse.
Den elektriske udgave af Kia’s crossover, Soul, har været lidt inde og ude af det danske marked. Nu gør Soul EV comeback i en forbedret udgave, der ikke blot kommer med et bedre batteri men også bliver billigere, end importøren tidligere har meldt ud. Dermed ligner Kia Soul EV et spændende bud på et eldrevet alternativ i den lille mellemklasse.
Masser af udstyr
Priserne begynder nemlig ved overraskende lave 224.000 kroner inklusive levering. Standardudstyret er omfattende og indeholder bl.a. behageligheder som Apple Carplay, klimaanlæg, navigation med bakkamera, fartpilot, læderrat med varme, alufælge og tidsstyret opladning af batteriet.
Netop batteriet er opdateret med større energitæthed fra tidligere 27 til nu 30 kWh. Det er sket ved at øge antallet af battericeller fra 192 til 200. Sammen med andre forbedringer af den koreanske elbil øger det rækkevidden efter NEDC-målemetoden fra 212 til 250 km.
Til sammenligning skal man give mellem 20.000 og næsten 90.000 kroner mere for de nærmeste konkurrenter:
Renault Zoe: 244.000 kr. (240 km rækkevidde)
VW e-Golf: 310.000 kr. (300 km rækkevidde)
Nissan Leaf: 275.000 kr. (250 km rækkevidde)
Jeg synes personligt, at det lyder godt med flere og flere elbiler til normal husholdningspenge, det jeg savner er, at disse biler også kan trække en middelstor anhænger, ellers taber man da, efter min mening, en større kundeflok på gulvet. Kan I (motor journalister) ikke prikke til de forskellige fabrikanter så de i det mindste kan trække op til 500 kg?
Venlig hilsen Per Højrup