Kompromis: Mens politikerne forhandler om en omlægning af registreringsafgiften, har bilimportørerne sendt en rapport med to scenarier på gaden. Se her, hvad din drømmebil kommer til at koste
Forhandlingerne om fremtidens registreringsafgift foregår lige nu bag lukkede døre. På den ene side står regeringen med et ønske om, udelukkende at sænke procentsatsen til en flad afgift på 100 pct., mens Dansk Folkeparti sammen med flere andre partier i Folketinget ønsker at omlægge registreringsafgiften, så den tager udgangspunkt i bilens miljøbelastning og sikkerhed. Også regeringspartiet Det Konservative Folkeparti har ytret støtte til denne ordning.
Mens vi venter på, at der stiger hvid røg op fra Christiansborg, som signal om, at der er en aftale på plads, præsenterer De Danske Bilimportører en model, hvor begge parter i princippet kan få deres ønsker opfyldt.
Mere miljøvenlige og sikrere biler
Bilimportørerne har nemlig i samarbejde med Copenhagen Economics regnet på en model med en lavere og en mere simpel teknisk registreringsafgift, der ifølge importørerne giver mere miljøvenlige og sikrere biler på vejene.
”Det bedste for Danmark er, at vi får registreringsafgift baseret på bilens teknik, og ikke bilens pris, som det er i dag. Kun på den måde får vi sikrere og mere miljørigtige biler. Derfor har vi fået lavet en rapport, der viser et kompromis mellem de forskellige politiske ønsker. Som det er i dag, kører den nye teknologi indenfor miljø og sikkerhed direkte udenom Danmark, da vi har en afgift baseret på bilens pris. Det mener vi er helt forkert og skadeligt for samfundet,” udtaler direktør Gunni Mikkelsen fra De Danske Bilimportører.
I rapporten er der beregnet konsekvenserne af en omlægning af den værdibaserede afgift til en ny teknisk afgift baseret på kun to parametre; CO2 og vægt. Ifølge De Danske Bilimportører vil dette være den mest simple omlægning, der vil have den største positive effekt.
Indeholder oplagt kompromis
Rapporten opererer med to scenarier: Et provenu-neutralt scenarie, hvor staten altså får det samme i kassen som med den nuværende afgift, og et scenarie, hvor omlægningen er fulgt af en afgiftssænkelse på ca. 4 mia. kr. I begge scenarier vil CO2-udledningen fra de nye biler sænkes med over 3%, og der vil ske en markant stigning i udbredelsen af nyt sikkerhedsudstyr og dermed tilskadekomne i trafikken.
“Vi mener, at vores model med det lavere provenu burde være den gyldne kompromisløsning for forhandlingspartnerne. Der vil komme betydeligt billigere biler, og det vil blive de mest miljørigtige og sikre af slagsen. Det burde være lige til at gå til, lyder det fra direktøren.
FAKTA: Bilpriser ved omlægning til teknisk afgift med lavere provenu
Se et par eksempler fra rapporten herunder:
En VW Up bliver ca. 5.000 kr. billigere
En Mazda 6 bliver ca. 50.000 kr. billigere
En VW Golf bliver ca. 50.000 kr. billigere
I den fulde rapport kan du se, hvad din drømmebil kommer til at koste efter De Danske Bilimportørers model: Effekter af en omlægning af registreringsafgiften v2.pdf
Scenarie 1 med uændret provenu viser konsekvenserne for en lang række mærker og modeller fra side 14. Konsekvensberegningerne for scenarie 2, der giver 4 mia. kr. mindre i statskassen, kan ses fra side 27.
Læs også: ’Norsk model’ giver dyrere minibiler