Lavere bilafgifter gør især hybrid-biler billigere. Særligt plug-in typen, der kan oplades i stikkontakten, og det vil blive det folkelige gennembrud for hybrid-teknologien, forudser hvilkenbil’s Jens Velling.
Heller ikke i denne omgang fik vi den afgørende omlægning af registreringsafgiften fra en værdibaseret til en teknisk afgift. Det ønsker mange sig ellers, fordi det er en løsning, der bedre kan skubbe flere sikre og miljøvenlige biler ud på de danske veje. Elbiler får til gengæld slet ikke nogen fordel af de nye afgifter, der træder i kraft 3. oktober.
Afgiftsomlægningen blev i stedet en klassisk kompromisløsning og vil i særlig grad begunstige en biltype, der også må betegnes som et kompromis: Hybrid-bilen, der kombinerer den klassiske benzinmotor med et batteri og delvis eldrift for at mindske forbrug og miljøbelastning.
Kigger man på de nye priser, der i disse dage dukker op på bilmærkernes hjemmesider, ligger den store gevinst ved afgiftsomlægningen hos hybrid-bilerne. Især de mest avancerede af dem, de såkaldte ’plug-in’ typer, hvor batteriet ikke bare oplades under kørslen, men også kan oplades i en stikkontakt. Det giver mellem 30 og 60 kilometers kørsel udelukkende på strøm per opladning, ofte nok til den daglige pendler- eller indkøbstur, og det belønner de nye afgifter med klækkelige prisfald.
Et godt eksempel er VW Golf GTE, der før afgiftsomlægningen kostede 365.000 kr., men fra 3. oktober kan købes for 307.000 kr. – en mærkbar besparelse på 58.000 kr. Faktisk er det tredje gang, at Golf GTE begunstiges af afgiftsnedsættelser; for to år siden kostede den mest avancerede Golf-model hele 426.000 kr. eller omtrent det samme som den hidsige Golf GTI.
Godt 300.000 kr. er selvfølgelig også en slags penge, men faktisk er GTE nu mindre end 10.000 kroner dyrere end en sammenlignelig Golf med 150 hestes turbobenzinmotor og automatgear. Læg hertil, at Golf GTE er særdeles veludstyret, altid har automatgear og råder over mere end 200 hestekræfter – og alligevel slipper med den absolut laveste ejerafgift på grund af hybrid-teknikken.
Regnestykket er svært at se bort fra: Hvis du rykker bare en lille smule op i Golf-programmet, er GTE nu blevet det mest fornuftige valg – også for de bilister, der kører mange kilometer og ellers ville købe en diesel.
Og så er der det følelsesladede argument i en tid, hvor dieselbiler er sat i skammekrogen efter VW’s meget omtalte ’dieselgate’:
En lade-hybrid som GTE er smart – en slags ’øko-GTI’, der ikke lugter grimt af dieselolie, sundhedsskadelige partikler og den største skandale i tysk industri siden 2. verdenskrig. Hybrid-biler som Golf GTE giver dig også mulighed for at fortælle omverdenen en positiv historie om topmoderne teknik, støjsvag eldrift og din omsorg for miljøet. Jeg tror, at alene dén fortælling bliver et stærkt argument for en udvikling, hvor dieselbiler taber yderligere terræn og hybrid-biler får det endelige gennembrud på det danske bilmarked.
Timingen er til det: Udvalget af hybrid- og plug-in hybrid-biler har aldrig været større. Toyota, der opfandt teknikken, har allerede solgt 5.000 hybrid-biler herhjemme og har hybrid-modeller i stort set alle bilklasser og til priser fra 163.000 kr. Koreanske Kia og Hyundai rykker også med nyudviklede typer som Kia Niro og Hyundai Ioniq, der virker særdeles overbevisende og snart kan fås i både almindelige hybrid og plug-in hybrid-varianter. Selv luksusmærkerne er med på hybrid-bølgen og bliver belønnet for det med besparelser i 60.000 kroners klassen.
Så selv om vi ikke fik den afgørende omlægning af bilafgifterne, vil de nye afgifter alligevel få afgørende betydning: Yderligere tilbagegang for dieselbiler og tilsvarende fremgang for hybrid-biler. Det giver faktisk god mening i en overgangsfase, inden elbilerne for alvor kommer om 5-10 år.