Sportsvan får samme facelift som den almindelige VW Golf. Vigtigste opdateringer består af ny 1,5 liters motor, trykfølsom skærm i glas og nye assistentsystemer. Dansk premiere midt i marts.
VW er i gang med den store modelpleje. Sidste år fik bestselleren Golf bogstaveligt talt pudret næsen med en ny front og nu kommer turen ikke overraskende til den høje udgave af Golf – den med tilnavnet Sportsvan. Og ja, rigtigt gættet, efter den følger den længere, syv-personers udgave af Sportsvan, bedre kendt som Touran.
Men tilbage til Sportsvan, der er lidt af en specialitet i Golf-programmet. Den fungerer fint som en høj udgave af Golf, der med otte centimeter højere siddeposition både byder på bedre overblik over trafikken og lettere ind- og udstigning. Problemet er bare, at de kvaliteter foretrækker de fleste kunder pakket ind i et moderigtigt design og handler det om bedst mulig plads til storfamilien, er merprisen op til den større Touran relativt beskeden. Derfor ser man ikke så mange Golf Sportsvan på de danske veje.
Så meget desto mere grund er der til at holde sig frisk og attraktiv. Det gør Sportsvan på flere områder: Kosmetisk med nydesignet kofanger foran, nye forlygter med LED-kørelys (fuld LED-forlygter fås som ekstraudstyr) – og alle versioner er standardudstyret med LED-baglygter. Nye alufælge på 16, 17 eller 18-tommer og tilføjelsen af farven Cranberry rød metallic på farvepaletten.
Indvendig er der nyt infotainmentsystem, hvor alle versioner af Golf Sportsvan fremover er udstyret med en otte tommers trykfølsom skærm i glas. For knapt 17.000 kr. ekstra kan den opgraderes med en DK Navigationspakke Pro, der indeholder Discover Pro infotainmentanlæg med DAB+, bevægelsesstyret betjening og 9,2 tommers skærm.
Sikkerheden er også opgraderet i Golf Sportsvan, der bliver standardudstyret med City Emergency Brake med fodgængerregistrering. Sikkerhed og komfort kan yderligere opgraderes ved tilkøb af en Førerassistentpakke til 13.094 kr., hvis Sportsvan er udstyret med DSG-gear. Denne pakke omfatter bl.a. Lane Assist, Køassistent (semi-automatiseret køkørsel op til 60 km/t), Blind sport sensor, Light Assist og Emergency Assist.
Motorprogrammet fornyes også delvist. To TSI-benzinmotorer på 85 hk og 110 hk samt to TDI-dieselmotorer på 115 og 150 hk er gamle kendinge. De får selskab af VWs nyudviklede 1,5 liters TSI-turbobenzinmotor med 130 hk eller 150 hk. Med såkaldt Miller-cyklus forbrænding og cylinderfrakobling er 1,5 liters motoren optimeret til lavest mulige forbrug: 130-hestes-udgaven er opgivet til at køre 19,6 km/l i snit.
Premiere 18. marts
En Golf Sportsvan 1,5 TSI Comfortline med 130 hk koster fra 278.000 kr. inklusive levering og ønskes samme motor i Highline-versionen, der i forhold til Comfortline bl.a. har 17” letmetalfælge, sportsundervogn og Ambiente-belysning i kabinen, er prisen 302.000 kr.
Er du til mere sportslige præstationer, begynder priserne for 150-hestes udgaven, der er standardudstyret med 7-trins DSG-gear, begynder priserne ved 305.000 kr. for en Comfortline og 328.000 kr. for en Highline. Regner man merprisen på 18.000 kroner for DSG-gearet med, koster det altså reelt kun 9.000 kroner at opgradere til 150 hestes-udgaven af den nye 1,5 liters motor.
Den nye Golf Sportsvan kan opleves til Åbent Hus hos de danske Volkswagen-forhandlere den 18. marts.
Læs også testen af den faceliftede Golf: Facelift forfiner formidable Golf