Den nye Hyundai Ioniq plug-in hybrid koster fra godt 260.000 kr. Det gør den til landets billigste plug-in hybrid – og du kan også vælge den som ren elbil til samme pris.
Koreanske Hyundai kopierer nu søstermærket Kia og udvider Ioniq-programmet med en opladelig hybrid. Ioniq kan i forvejen fås som hybrid og elbil og alle tre sælges til samme pris.
Plug-in hybriden, hvor en elmotor spiller sammen med benzinmotoren, og som kan lades op i stikkontakten eller ved en ladestander, bliver med en startpris på 259.995 kr. plus levering – altså knap 264.000 kr. -Danmarks billigste af slagsen.
Til sammenligning koster søsterbilen Kia Niro 5.000 kr. mere, og en anden af de vigtigste konkurrenter VW Golf GTE løber op i over 320.000 kr.
Faktisk koster alle tre varianter af Hyundai Ioniq det samme. Det er et trekløver med priser, som ifølge importøren også er blevet mulige efter den seneste omlægning af afgifterne, som især tilgodeser plug-in hybridbilerne.
”Vi har valgt at prissætte de tre varianter ens, så danskerne frit kan vælge lige præcis den model, der passer bedst til deres kørselsbehov, uden at skulle skele til prisen,” siger Annegrethe Skovby, pressechef hos Hyundai Danmark til jp.dk.
Ioniq plug-in hybrid kombinerer en 1,6-liters GDI-motor på 105 hk og en elmotor på cirka 60 hk med et 8,9 kWh litium-ion-batteri og klarer på papiret op til 63 km på ren el, hvilket gør den til den plug-in hybrid herhjemme med den længste rækkevidde på ren el.
Kia Niro klarer kun 58 km og Golf GTE op til ca. 50 km.
I praksis kører plug-in hybridbilerne ligesom ’almindelige’ elbiler som regel kortere i det kolde, danske klima. Men i en opladningshybrid er der ingen grund til nervøsitet over (manglende) rækkevidde. Her sætter benzinmotoren blot ind, når strømmen slipper op.
Ladestander og anhængertræk med i købet
Køber du en Hyundai Ioniq får du flere fordele. Importøren tilbyder i samarbejde med el-udbyderen Clever egen ladestander, en såkaldt wallboks, til dem, der bestiller plug-in hybriden, som lander herhjemme til juni.
»For at gøre det endnu mere interessant at køre grønt tilbyder vi nu en gratis ladestander inkl. standardopsætning i venterabat ved køb af en ny Ioniq electric eller plug-in hybrid,« siger Annegrethe Skovby.
Med en ladestander er det lettere og hurtigere at lade bilen op. Således klarer vægboksen en opladning af plug-in hybriden på to timer og et kvarter mod ellers fem-seks timer.
Abonnementet hos Clever koster dog 299 kr. pr. måned for plugin hybriden og 100 kr. ekstra, hvis du vælger en ren el-Ioniq.
Bor du i lejlighed, har du formentlig ikke brug for ladestanderen, og så slipper du til gengæld 100 kr. billigere i månedligt abonnement, fortæller importøren.
Som noget nyt bliver det nu også muligt at montere anhængertræk på ny Ioniq som plug-in hybrid samt hybrid og dermed have en trailer med bremser på med en totalvæg op til 750 kilo. På el-versionen er det kun muligt at montere cykeltræk.
Basismodellen har bl.a. bluetooth-opkobling, sædevarme foran, trådløs opladning af mobiltelefon, klimaanlæg, varme i rattet, forberedt til navigation, sekstrins DCT-automatgear, parkeringssensor og bakkamera samt en sikkerhedspakke med nødbremse, vejstribealarm og adaptiv fartpilot. Næste trin byder på nøglefri start, bakspejl med automatisk nedblænding, blindvinkelsensor og sædevarme i bagsæderne. Alle modellerne har fem års garanti uden kilometerbegrænsning.
Læs også: Verdens kvinder vil helst køre hybrid