Volvos nye S60 sedan skal udelukkende produceres på Volvos første fabrik i USA og kommer slet ikke med dieselmotorer. Svenskerne kalder S60 en ’drivers car’, der skal konkurrere med bl.a. BMW 3-serie.
Volvo foretager et par klare og potentielt fremsynede valg med den nye S60 sedan, som netop er blevet afsløret.
S60 bliver den første model, der senere i år triller af Volvos første fabrik i USA. Fabrikken ligger i sydstatsbyen Charleston og det giver god mening, da det især er amerikanske bilkøbere, der efterspørger den klassiske sedan. I Europa foretrækker vi stationcars, så derfor produceres den teknisk identiske Volvo V60 her hos os på det europæiske kontinent.
Med amerikansk produktion er Volvo også på højde med den truende handelskrig, som den amerikanske præsident Donald Trump har indledt med resten af verden. S60-modellen slipper nemlig for at blive pålagt op til 20 procent i straftold, som Trump truer Volvos europæisk- og japansk-producerede konkurrenter med. At amerikansk producerede biler som Volvo S60 så omvendt kan blive ramt af en tilsvarende ’hævntold’, der gør den urealistisk dyr på vore breddegrader, er så den anden side af mønten. Men så kan vi europæere vælge V60 i stedet, og da vi jo foretrækker stationcars, er skaden nok til at overskue for Volvo.
Slut med diesel
På et andet punkt skærer Volvo også igennem: Modsat V60 kommer S60 ikke med en eneste dieselmotor i programmet. Igen et valg, der giver god mening set fra USA. Amerikanerne er nemlig helt færdige med at vælge dieseldrevne personbiler efter VW-skandalen, så i USA vil der alligevel ikke være nogen efterspørgsel efter S60 med oliebrænder.
Volvo selv kalder den nye S60 for en ’drivers car’, der for alvor skal tage konkurrencen op med især det tyske trekløver Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse.
Teknisk står den på samme modul-platform som V60, der også danner basis for den større S/V90. Det giver S60 en væsentligt større akselafstand og dermed bedre plads end i den nuværende, lidt trange 60-serie. I den nye S60 er undervognen dog angiveligt sat op til mere dynamik, og det skal blive spændende at prøve, om svenskerne endelig kan køre lige op med de tyske rivaler.
Masser af kræfter
Designet er lidt forenklet S90 udsat for kogevask. Og så alligevel: proportionerne er mere sportslige på S60, der – i hvert fald på de første fotos – ser uhyre velskabt ud.
Under hjelmen er der også lagt op til sport. Mindste variant bliver T5 med en turboladet to-liters benzinmotor med fire cylindre, der yder solide 250 hk. Derefter følger T6, hvor samme motor også har kompressor, der løfter ydelsen til 310 hk. Og så er svenskerne kun lige begyndt: Ladehybrid-udgaverne T6 og T8 Twin Engine yder henholdsvis 340 og 400 hk og sidstnævnte fås endda i en såkaldt Polestar-udgave, der forventes at få omkring 415 hk. Igen handler det mest om de amerikanske kunder, der er vant til at få masser af power for blot en nævefuld dollars…
Mens den nye Volvo V60 netop er lanceret herhjemme, forventes S60 først at komme til Danmark omkring årsskiftet.
Læs også: Ny Volvo V60 får vokseværk