Få sportsvogne byder på så mange hestekræfter til prisen som den forbedrede og forstærkede udgave af Hyundai Genesis. Med op til 347 hk og 8-trins automatgear er den et teknisk udstillingsvindue for Hyundai.
Hyundai Genesis bliver med garanti en sjældenhed på de danske veje. Den koreanske sportsvogn, der blev lanceret i 2009 og nu kommer til Danmark i en stærkt forbedret – og især forstærket – udgave, fandt kun syv danske købere sidste år.
Alligevel er Hyundai Genesis lidt interessant. For med svungne kurver, anerkendte køreegenskaber og masser af kræfter til prisen, er den en af Danmarks billigste, ægte sportsvogne. Det sørger basisprisen på 579.000 kr. for en Genesis med hårdtpumpet turbomotor med 279 hk for. Den endnu kraftigere 3,8 liters V6-udgave med 347 hk koster 654.000 kr. og for relativt beskedne ekstra 25.000 kr. fås Genesis med et avanceret, 8-trins automatgear.
Dermed fungerer Genesis ikke mindst som et teknisk udstillingsvindue for Hyundai. Det får ikke mange danskere til at købe en Genesis. Men den potente sportsvogn kan øge interessen og respekten for Hyundai og får måske endnu flere til at købe en i20, i30 eller måske en halvdyr i40.
Skulle man snuble over en sjælden Genesis hos den lokale forhandler, kan man dvæle ved sporty detaljer som en lydgenerator, der sørger for den rigtige lyd og skålformede racersæder. Baghjulstræk med differentialespærre er garant for, at Genesis ikke bare er show, men ægte sport.
Prisen vil dog nok være det afgørende argument for de danske liebhavere, der har modet til at vælge en koreansk sportsvogn fremfor en Audi TT, BMW Z4 eller Porsche Cayman. Her er Genesis mellem 275.000 og 575.000 kr. billigere end konkurrenterne. Nissan Z370 er 200.000 kr. dyrere, mens Toyota GT 86 til 543.000 kr. kommer tæt på, men kun har 200 hk.