Salget er mere end fordoblet siden sidste år. Men trods fremgangen rækker det fortsat kun til en plads som nummer 27 over bilsalget blandt bilmærkerne på det danske bilmarked.
Japanske Subaru har haft sit bedste år nogensinde i Danmark.
“Både vores nyheder og de kendte modeller har fået større vejgreb hos den danske bilejer, og det er godt nyt for trafiksikkerheden,” fastslår den danske salgsdirektør Niels Thaning i en pressemeddelelse med henvisning til, at alle Subaruer har permanent firehjulstræk.
Subaru har solgt rekordmange biler i Danmark i 2018, selv om mærket på mange måder går sine egne veje.
Den japanske producent står foruden permanent firehjulstræk for gennem 50 år at have udviklet og finpudset boxermotoren.
Når man snakker om Subarus succes herhjemme, giver det god mening at vurdere den i relation til andre mærker. Men selv om salget i år er øget med næsten 140 procent og markedsandelen fordoblet, er det fortsat ikke mange Subaruer, du ser i gadebilledet. I årets første 11 måneder er det altså kun 345 biler, der er rullet ud fra de danske Subaru-forhandlere mod 144 sidste år, mens markedsandelen er øget fra 0,1 til 0,2 procent.
Til sammenligning har det bedste sælgende bilmærke herhjemme Volkswagen foreløbig i år solgt næsten 30.000 biler, og Peugeot har solgt næsten 8.500 af Danmarks mest solgte bil Peugeot 208.
Men omvendt er Subaru ved at indhente et hæderkronet mærke som Alfa Romeo i salgsstatistikkerne.
Store i USA
På markeder som USA, Canada og Australien er Subaru store og vinder ofte
priser som det sikreste valg og bedste køb i flere bilklasser. Det skyldes blandt andet firehjulstræk, sikkerhedsteknologi og en dokumenteret driftssikkerhed og holdbarhed: For eksempel er 98 procent af alle producerede Subaru-biler fra de sidste 10 år stadig på vejene.
De kvaliteter har flere danske bilkøbere nu altså også fået øje på.
Subaru oplyser, at det herhjemme især er introduktionen af den nye model XV (billedet), der har været med til at øge salgstallene. Det er en sportslig model i en fornuftig prisklasse, på en helt ny platform.
“XV ramte plet hos danskerne med friske køreegenskaber, et højt sikkerhedsniveau og skarpt design. Den lancerede også Subarus nye platform, der er forberedt til alternative drivkilder som el og hybrid, så det var fuldt fortjent, at den brød igennem salgsmuren,” mener Niels Thaning, som er dansk salgsdirektør hos Subaru Nordic AB.
Ny model efter nytår
Selv om XV var i front, solgte de kendte modeller også godt i 2018. Over halvdelen af de dansk indregistrerede Subaru’er er Forester-modellen, og en ny udgave af den kendte SUV skal være med til at give Subaru en god start på 2019.
X-Line hedder den nye model, der lander herhjemme lige tidsnok til at blive stjernen, når Subarus danske forhandlernetværk holder Nytårsgalla i weekenden den 5.-6. januar. Forester X-Line har masser af komfortudstyr samt det prisvindende sikkerhedssystem ‘EyeSight’ som standardudstyr.
Kilde: De Danske Bilimportører
FAKTA: Om Subaru
Det japanske mærke er ikke så kendt i Danmark, som i det store udland. Du får lidt fakta her:
Subaru er kendt som verdens største producent af Boxer-motorer, der har ligget i alle modeller siden 1958, hvor den første Subaru 360 kørte af samlebåndet.
Det symmetriske firehjulstræk, som for mange er synonymt med Subaru, blev introduceret i 1972.
Modellen Subaru Outback fejrede sit 20-års jubilæum i 2015.
I 2016 fejre 50 års-jubilæum for produktion af Boxer-motorer, og i 2018 fejere vi 60 år som bilfabrik.
Subaru er førende på produktion af firehjulstrukne biler, med en margen på hele 25 procent ned til Audi og 50 procent til Landrover på de næste pladser.
Den nye Subaru XV og søstermodellen Impreza er i Euro Ncap blev kåret til den højst scorende og dermed sikreste bil i klassen’ Small Family car’ i 2017.
Subaru Corporation har fabrikker i Gunma, Japan og Lafayette, USA. I 2017 producerede Subaru i alt 1.033.000 biler af modellerne: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ og Levorg.