Designet lægger sig tæt op af den nuværende model, men femte generation af Renault Clio får alt i high-tech og en mere lækker kabine med klassens største infoskærm. I Danmark til efteråret.
Man skal ikke lade sig narre af designet på femte generation af den franske mini, Renault Clio. Det læner sig millimetertæt op af den nuværende models, men Clio 5 står på Renault-Nissan alliancens nye CMF-B platform. Det er godt nyt for teknikfreaks, fordi den giver adgang til alt fra miniklassens største infoskærm til delvis autonom kørsel. Præcis hvor selvkørende den nye Clio bliver, ved vi først, når der er officiel verdenspremiere på biludstillingen i Geneve 5. marts.
Clio 5 er udviklet efter devisen ‘evolution af designet, revolution af kabinen og innovation af teknikken’.
”Da jeg kom til Renault, ledte Clio efter sin sjæl. Denne gang har vi haft så meget at bygge på, at det ville være en skam at smide det væk,” siger Renaults designchef Laurens van den Acker om Clios let genkendelige formsprog.
Van den Acker har noget at have forsigtigheden i: Han var manden bag den nuværende Clios vellykkede ‘Cola-flaske’ design, der mere end noget andet har gjort modellen til den næstmest solgte bil i Europa. Faktisk er salget steget hvert eneste år siden introduktionen i 2012, hvilket er stik modsat de fleste bilers salgskurver.
Lavere, kortere og lettere
Faktisk holder Renault ikke bare fast i designet, Clio 5 krymper endda en smule. Længden reduceres med 1,5 centimeter til 405 centimeter, mens højden falder med tre centimeter. Alligevel bliver der plads til 26 liter mere i det næsten 400 liter store bagagerum. I kabinen sørger tyndere forsæder for 26 mm mere plads til knæene på bagsædet. Meget passende eftersom Clio virker klemt på bagsædeplads i dag. Samtidig smider Clio 26 kilo.
Og så tilbage til teknikken, der indeholder de reelle nyheder for Clio. Mens den nuværende model halter efter nyheder som Seat Ibiza og VW Polo med deres mulighed for digital instrumentering og aktive sikkerhedsassistenter, bringer den nye platform Clio på omgangshøjde. Blandt andet bliver LED-lygter for og bag standard, og det samme gælder automatisk nødbremse. Sidstnævnte kan angiveligt udbygges med flere teknologier, der i et vist omfang kan gøre Clio selvkørende.
Som i den større Renault Megane får Clio 5 digital instrumentering, mens en lodretstående infoskærm kan fås helt op i størrelse 9,3 tommer.
Meget sympatisk lader Renault dog betjeningen af ventilationsanlægget ske med traditionelle greb og knapper.
”Clio 4’s instrumentpanel var rig på dekoration, men fattig på information. Designere kan godt lide at skille sig af med knapper, fordi Apple gør det. Du kan koncentrere dig om en smartphone, men i en bil kører du altså 120 km/t,” lyder den ærlige forklaring fra Laurens van den Acker.
Forgængerens kabine får også et par ærlige ord med på vejen som forklaring på, hvorfor den nye Clio opleves langt mere indbydende:
”I Clio 4 fik du den hårde plastic lige i synet. Nu er den bløde plastic tæt på dig og den hårde rykket længere væk. Vi har målt os op mod de direkte konkurrenter, men stræber efter premium-klassen,” siger Laurens van den Acker.
Mild hybrid i 2020
Under hjelmen er der også nyt. Basismotoren bliver en lille benziner uden turbo med 65 eller 75 heste, mens en trecylindret turbobenziner på 1,0 liter kommer med 100 eller 130 hk. Renault holder fast i dieselteknikken med en opgraderet udgave af den velkendte 1,5 liters dCi, der kommer med enten 85 eller 115 hk. I 2020 bliver Clio den første Renault med mærkets såkaldte E-tech mild hybrid teknik.
En stationcar-udgave melder Renault ikke noget om. Den nuværende Clio er blandt de ganske få modeller i miniklassen, der også fås som stationcar, men efterspørgslen er lille. Bliv ikke overrasket, hvis Renault dropper den og i stedet satser på en ny og lidt større udgave af den kompakte crossover Captur. Den bygges på samme platform og kommer også til Danmark til efteråret, kort tid efter den nye Clio 5.