Der bliver skruet op for både priser og udstyr, når fjerde generation af Mazda 3 kommer til Danmark 23. marts. Stor og elegant sedan-version følger senere uden merpris.
Priserne begynder ved 250.000 kroner, når den nye Mazda 3 kommer til Danmark i marts. Dermed får Mazda 3 den højeste basispris i Golf-klassen, hvis man ser bort fra niche og premium-modeller fra Alfa, Audi, BMW, Mercedes og Subaru.
Men før Mazda-fans får sushien galt i halsen, skal de have hele historien med. Udtrykket basis er nemlig helt misvisende når man tjekker udstyrslisten for indgangsmodellen. Den hedder Sense og har udstyr som man sædvanligvis betaler ekstra for hos konkurrenterne. Vi nævner i flæng ægte head-up-display i forruden, navigation, fuld LED-lygter for og bag, adaptiv fartpilot, Apple CarPlay, infotainmentsystem med 8,8-tommers infoskærm, 16-tommers alufælge og lys- og regnsensor. Sikkerheden er også i orden med automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, vejbaneassistent, blindvinkelalarm, fjernlysassistent og skiltegenkendelse.
For den runde kvarte million – Mazda skåner os klædeligt og ærligt for annonceprisen 249.999 kroner – følger der en firecylindret benzinmotor med 122 hk med i pakken. Modsat konkurrenterne er den uden turbo. I stedet har den en velvoksen slagvolume på 2,0 liter og et mild hybrid system, der skal give lidt ekstra skub og en næsten umærkelig start af motoren, når start-stop automatikken aktiveres. Deaktivering af to cylindre, når bilen ‘cruiser’, sparer også brændstof.
Endnu mere sparsommelig bliver en 1,8 liters dieselmotor med 116 hk, der lægger 12.000 kroner til prisen.
‘Biesel-motor’ senere i år
Motorentusiaster kan se frem til en lækkerbisken senere i år, når Mazda er klar med den såkaldte Skyactiv-X-motor. Den firecylindrede to-liters motor er verdens første ‘biesel-motor’, fordi den kører på benzin, men samtidig selvantænder som en dieselmotor. Det kommer der 181 hestekræfter og – ifølge Mazda – en brændstofbesparelse på 20-30 procent ud af sammenlignet med den 122-hestes standard-benzinmotor.
Men tilbage til udstyret, for Mazda giver den simpelthen gas i den afdeling. Sammen med angiveligt langt bedre materialer i kabinen og en effektiv støjdæmpning skal det give den nye 3’er noget nær Premium-oplevelse.
Næste udstyrstrin hedder Sky. Merprisen er 12.000 kroner og det ser nærmest billigt ud, fordi det indeholder 18-tommer alufælge, varme i viskernes hvileposition, nøglefri betjening, bakkamera, varme i læderrattet, automatisk nedblændeligt bakspejl og automatisk klimaanlæg.
Vil du forkæles yderligere, hedder topmodellen Cosmo. For yderligere 25.000 kroner udbygges sikkerheden, mens den adaptive fartpilot får en funktion, der gør, at bilen selv holder sig inden for vejstriberne og følger den forankørende bil ved køkørsel. Komforten får et nøk til med sort læderindtræk, eljusterbare forsæder, 360 graders kamera og et Bose-lydanlæg med 12 højttalere.
Stor sedan uden merpris
Ved Danmarkspremieren 23. marts fås Mazda 3 udelukkende som fem-dørs hatchback. Men allerede til maj dukker en interessant sedan-udgave op. Dem er der ikke mange af i klassen, og udover et meget vellykket design er Mazda 3 sedan overraskende stor med en længde på 466 centimeter. Alligevel sælges den til samme priser som hatchbacken. Det skal blive interessant at se, om det kan skabe Mazda en lille niche blandt bilkøbere med hang til det klassiske look.
Fakta: Priser på Mazda 3
Benzin:
Mazda 3 2,0 Skyactiv-G 122 hk Sense – fra 250.000 kr.
Mazda 3 2,0 Skyactiv-G 122 hk Sky – fra 262.000 kr.
Mazda 3 2,0 Skyactiv-G 122 hk Cosmo – fra 287.000 kr.
Diesel:
Mazda 3 1,8 Skyactiv-D 116 hk Sky – fra 274.000 kr.
Mazda 3 1,8 Skyactiv-D 116 hk Cosmo – fra 299.000 kr.
Sedan-udgaven koster ikke ekstra. Metallak koster mellem 6.500 og 8.500 kr. ekstra, mens et 6-trins automatgear koster 22.000 kr.