Mazda CX-30 fylder hullet mellem den kompakte crossover CX-3 og den mellemstore SUV CX-5. Teknik og indretning kommer fra den nye Mazda 3, men kan udvides med ægte firehjulstræk.
Populariteten for høje crossover og SUV-biler vil ingen ende tage, så det gælder om at fylde hver eneste niche i det boomende marked. Det er netop opgaven for Mazda CX-30, der tager pladsen mellem den kompakte CX-3 og den mellemstore SUV CX-5.
Teknisk er der tale om en ret ligetil løsning for Mazda. CX-30 står nemlig på samme platform som den nye 3-model, men er næsten 10 centimeter højere med sine 153 centimeter. Længde og bredde på henholdsvis 4,4 og 1,8 meter svarer derimod ganske præcist til Mazda 3. Dermed skal CX-30 konkurrere med populære crossovers som Nissan Qashqai, VW T-Roc, Seat Ateca, Peugeot 3008 og Toyota C-HR.
Ifølge Mazda selv giver det højere karrosseri bedre plads i kabinen end i den elegant lavere Mazda 3. Bagsædet skulle være mærkbart mere gæstfrit, mens bagagerummet vokser ca. 60 liter til 430 liter.
Kabine fra Mazda 3
Indvendig overtager CX-30 også instrumentpanel og indretning fra Mazda 3. Fair nok, for at dømme efter de første prøvekørsler af sidstnævnte, er Mazdas finish og kvalitetsindtryk rykket en hel klasse op. Som i Mazda 3 skal vi også forvente et meget højt standardudstyrsniveau i CX-30, der bl.a. omfatter en infotainmentskærm med navigation i høj opløsning. Betjeningen kan klares med tryk på skærmen, men når bilen kører, skal du i stedet betjene skærmen med et joystick mellem forsæderne.
Omfanget af elektroniske assistenter bliver også omfattende. Adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, sporassistent, skilteassistent og træthedsregistrering forventes at blive standard.
Mekanikken stammer også fra Mazda 3. Det vil sige med enten en to-liters benzinmotor uden turbo med 122 hk eller en 1,8 liters diesel med 116 hk. Mest spændende lyder den såkaldte Skyactiv X-motor, der er verdens første seriefremstillede benzinmotor med selvantænding som en diesel. Fidusen er, at den også kører lige så langt på literen som en dieselmotor – ca. 30 procent længere end en almindelig benzinmotor. Skyactiv X-motoren forventes at yde omkring 180 hk.
Modsat mange konkurrenter i klassen, vil CX-30 kunne fås med firehjulstræk.
Til Danmarks sidst i 2019
En anden spændende ting ved CX-30 er designet. Mazdas nye formsprog er enkelt med rene flader uden markerede streger og knæk. Dramaet skal opstå i den måde, som lyset brydes i overfladerne på. Det enkle design skal gøre Mazda mere eksklusiv og langtidsholdbar at se på – og hjælpe mærket med at etablere et mere ‘premium’ image hos bilkøberne.
Navnet er på sin vis også spændende – for hvorfor har Mazda ikke valgt den indlysende betegnelse CX-4 mellem CX-3 og CX-5? En forklaring kan være, at Mazda har reserveret lige numre til en helt anden modelserie – sådan lyder vedholdende rygter i hvert fald.
Mens Mazda 3 får premiere senere i april, forventes CX-30 at få dansk premiere sidst på året.