Skoda kalder elbilen Vision IV for en konceptbil, men med moderate ændringer bliver den Skodas første elbil i den lille mellemklasse i 2020. Tjekkerne lover op til 500 kilometers rækkevidde.
VW-familien er i gang med en kæmpe omstilling til elbiler. De kommende år vil VW, Audi, Skoda og Seat lancere elbiler på samlebånd – og de vigtigste af dem tilhører den lille mellemklasse.
Her kommer VW først med ID Neo, der bedst kan betegnes som en moderne, elektrisk Golf. Den ser vi formentlig i første halvdel af 2020. Neo bliver også den første elbil på koncernens MEB-platform, specielt udviklet til elbiler og i stand til at skifte størrelse efter behov. Efter VW kommer turen til koncernens øvrige medlemmer. Seat har allerede vist konceptet el-Born og nu følger Skoda trop med Vision IV.
Typisk for VWs tjekkiske datterselskab er Vision IV lige et halvt nummer større end søsterbilerne. Med dimensionerne 467 cm lang, 161 cm høj og hele 193 cm bred tror vi på tjekkerne, når de lover masser af plads i kabinen. Elbiler bruger nemlig væsentligt mindre plads til drivlinen og med en el-motor over bagakslen og batteripakken stuvet væk under gulvet, er resten af bilen egentlig kabine og bagagerum.
De enorme 22-tommer hjul er skubbet ud i hjørnerne, så akselafstanden er hele 277 cm. Det borger for fyrstelig benplads på bagsædet, et klassisk kendetegn for Skoda.
Topudgaven får en batteripakke på hele 83 kWh, en ekstra elmotor foran og dermed firehjulstræk, 225 kW (306 hk) og den hidtil længste rækkevidde i en elbil fra VW-koncernen på 500 km efter den realistiske WLTP-norm.
Viser Skodas designstil
Det mest spændende ved Vision IV er dog på mange måder designet. Ifølge Skoda selv viser det retningen for tjekkernes kommende elbiler, og er interessant på flere måder. Vi bemærker den ret elegante krydsning af fem-dørs coupe og semi-høj crossover, der formentlig vil tiltale mange bilkøbere.
Skoda selv taler meget om LED-kørelyset, der på fronten strækker sig i hele bilens bredde. Det har vi ikke set før – og spørgsmålet er også, om det overlever på en produktionsklar udgave. 22-fælge, vip-ud dørhåndtag og kameraer i stedet for sidespejle er også på listen over lækre, men truede detaljer.
Selv om Vision IV snart forvandler sig til en produktionsklar elbil, bliver den ikke Skodas første. Den ære tilfalder en elektrisk udgave af mikrobilen Citigo, der når til Danmark kort inde i 2020.
Skoda spenderer 15 milliarder kroner på at elektrificere modelprogrammet frem til og med 2022. I den periode vil tjekkerne lancere 10 modeller, der enten er rent elektriske eller hybrider, der tilføjer eldrift til forbrændingsmotorer.