Øget risiko for corona-smitte får flere til at skifte tog og bus ud med bil. Det betyder mindre udbud og højere priser for brugte mikrobiler.
Der er efterspørgsel på mikrobiler – i hvert fald de brugte. Det viser en opgørelse fra Bilbasen.dk, hvor udbuddet i den mindste klasse over de seneste tre måneder er faldet fra 13.500 biler til 6.500 biler.
Det betyder, at priserne er steget mellem 7.000-10.000 kr. for trillingerne Toyota Aygo, Peugeot 108 og Citroën C1, mens den mest populære, VW Up, er steget med hele 10.000 kr.
”Der er langt større efterspørgsel, end der er udbud, og det presser helt naturligt priserne op. Så i forhold til tidligere får man altså biler, som er lidt ældre, måske har kørt lidt længere eller har mindre udstyr,” siger Jan Lang, som er markedsanalytiker på Bilbasen, til Jyllands-Posten.
Han peger på, at kunderne nogle steder måske kun har én dag til at beslutte sig, så meget gang er der i salget.
Vil undgå offentlig transport
Redaktør på Hvilkenbil.dk Jens Velling peger på, at det er frygten for corona og myndighedernes anbefaling om at undgå offentlig transport især i myldretiden, som har sat ekstra gang i efterspørgslen og presset priserne op.
”Og så er det ganske enkelt ønsket om mere fleksibilitet i hverdagen og god økonomi i samfundet, trods corona, der gør, at mange familier og unge har råd til at købe mikrobiler.”
Udbuddet af mikroer er i øjeblikket begrænset. Det er der, ifølge Jan Lang fra Bilbasen, flere årsager til.
For få år siden var de helt små mikrobiler danskernes foretrukne bilstørrelse, og de høje salgstal og kastede et stort udvalg af brugte biler af sig.
De seneste tre-fire år har de lidt større biler dog taget over, så der er ikke kommet brugte på markedet i samme tempo. Mens nybilsalget over sommeren har været lidt nede i gear, har det generelle salg af brugte biler til gengæld slået nye rekorder, forklarer han.
Hos Nellemann i Viby ved Aarhus, der blandt andet er Kia-forhandler, fortæller salgschef Brian Lunde, at mikrobilerne maks. står til salg en uge.
”Mikrobiler, der kommer ind i bytte, er næsten væk med det samme igen. Køberne er f.eks. unge eller folk, der gerne vil have en bil nummer to. Det er især biler, som er under to år og har kørt mindre end 30.000 km, der er rift om. 10 år gamle biler med 150.000 km på tælleren er der ikke afsætning på,” siger Brian Lunde til Jyllands-Posten.
Han mener, at udviklingen hænger sammen med en større velstand i samfundet. Han vurderer samtidig, at nogle af dem, som har fravalgt at rejse i år på grund af corona-restriktioner, i stedet for har brugt penge til en bil.
FAKTA: Priseksempler på mikrobiler
VW Move Up, 1,0 MPI 60, 5d, årgang 12/2015, 33.000 km, 74.900 kr.
Toyota Aygo 1,0 VVT-i X-play 5d, årgang 9/2016, 39.000 km, 69.900 kr.
Hyundai i10 1,0 Move 5d, 1/2017, 35.000 km, 64.900 kr.
Opel Karl 1,0 Enjoy 5d, 5/2016, 44.000 km, 64.800 kr.
Nissan Micra 1,2 Visia 5d, 1/2017, 37.000 km, 69.000 kr.
Kia Picanto 1,0 Style Limited 5d, 11/2016, 24.000 km, 69.900 kr.
Kilde: Bilbasen/Jyllands-Posten