Kia viser fabrikkens første platform udviklet til elbiler. Det betyder lavere vægt, mere plads og en rækkevidde på mere end 500 km.
Den koreanske Hyundai-Kia koncern har haft pæn succes med deres første elbiler. Modeller som Kia e-Niro og Hyundai Kona Electric sælger pænt verden over – også i Danmark, hvor begge biler kan prale af særdeles god rækkevidde til prisen.
Men alle Kia og Hyundais elbiler er grundlæggende udviklet til også at være hybridbiler med både batteri, elmotor og forbrændingsmotor. Nu skifter koreanerne strategi med en ny platform, der udelukkende er udviklet til nye elbiler. Dermed følger Hyundai-Kia i hjulsporene på VW-koncernen og naturligvis Tesla, der kun laver elbiler.
Der er flere fordele ved at dedikere en platform – den grundlæggende struktur, som en bil bygges på – til ren eldrift.
Den mest indlysende er, at man kan placere alle batterier i bunden af bilen, der på den måde får form som et skateboard. Det giver både en optimal vægtfordeling og skaber god plads i kabinen. Det er også let at bygge forskellige biltyper oven på platformen – fra lave sedaner til høje SUV-typer. Når man ved, at bunden skal bære et batteri, kan man også gøre konstruktionen lettere og mere sikker. Endelig kan hjulene let placeres helt ude i hjørnerne til gavn for både køreegenskaber og pladsudnyttelse.
23 nye modeller
Kia kalder deres nye elbils-platform for E-GMP. Vi ser den første gang i 2021 og herfra vil den være fundamentet for en hel stribe af elbiler fra den koreanske bilkoncern. Hele 23 nye elbiler vil blive lanceret frem mod 2025. Målet for Hyundai-Kia er at sælge én million elbiler i løbet af de næste fem år.
Bilentusiaster kan glæde sig til baghjulstræk som standard, mens firehjulstræk typisk kan tilkøbes. Kia opgiver ingen specifikationer for deres kommende elbiler, men lover dog, at topmodellen kan accelerere fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder og får en topfart på 260 km/t.
Ladetiderne bliver angiveligt lave, godt hjulpet af et elektrisk system på enten 400 eller 800 volt. Hyundai-Kia har investeret i den europæiske IONITY lade-infrastruktur, der kan lynlade med op til 350 kWh. Ifølge Kia vil det være muligt at lade elbilerne på den nye E-GMP platform op til 80 pct. kapacitet på blot 18 minutter.
Tja. Enten går producenterne all-in på batteridedikerede platforme, eller også forsvinder de ud af Europa. EU’s ubønhørlige tommelskruer tvinger dem til at vælge side. Mitsubishi forsvinder ud af Europa. Er der nogle, der vil følge dem ud af døren?
Tænker Honda går samme vej.