To nye undersøgelser viser stor interesse for ladehybrider og elbiler. Til gengæld bliver interessen for diesel mindre og mindre.
26 procent af de adspurgte i en ny undersøgelse vil købe en elbil, når de næste gang skifter bil. 36 pct. går endnu ikke all-in og vil i stedet købe en plug-in-hybrid.
Resultatet er fremkommet i en undersøgelse foretaget af Nemanalyse for Nielsen Car Group og refereret i autobranchens fagblad Motor-magasinet. Svarene viser dog også, at to tredjedele af de potentielle elbilister ikke er klar til at slå til lige nu, da de kommende år resulterer i længere rækkevidde og flere lademuligheder. Så en klar elektrisk optimisme men også en afventende holdning efter teknologi og infrastruktur synes at præge danskerne.
Af samme undersøgelse fremgår det, at 35 pct. af dem, der forventer, at den næste bil skal være en elbil, aldrig har prøvet at køre i en.
Knap 12 pct. vil have diesel
29 pct. af de adspurgte i Nemanalyses undersøgelse forventer, at næste bil skal være benzin- eller dieseldrevet – hvad fordelingen er, fremgår ikke.
Men det giver en Voxmeter-undersøgelse med 13.000 repræsentative interview et fingerpeg om, også refereret i Motor-magasinet. Voxmeter har spurgt brugerne, “hvilken type brændstof forventer du at vælge, næste gang du skal købe/lease bil? El eller diesel?”
Svarene viser, at 14,5 procent foretrækker ren el, mens 11,8 procent er til diesel. Svarene er opgjort i de fem regioner, og østdanskerne er mere til ren el end fynboer og jyder. I Region Hovedstaden er tendensen ikke overraskende stærkest: Her foretrækker 14,9 pct. en ren elbil, mens kun 6,9 pct. vil have diesel. I Region Sjælland er fordelingen helt lige – 10,6 pct.
Nordjyderne synes mest skeptiske over for rene elbiler og mindre tilbøjelige til at afskrive diesel – her foretrækker 18,1 pct. diesel og kun 4,6 pct. el.
Uanset regionale præferencer er dieselandelen faldende, og nedturen må formodes at fortsætte. I 2011 var næsten halvdelen af alle nyindregistrede biler drevet af diesel – i 2020 var dieselandelen 23 pct. Det fremgår af tal fra De danske Bilimportører og Autobranchen Danmark.
Mere el på vej
Jyder og fynboers større skepsis over for elbiler hænger utvivlsomt sammen med befolkningstæthed og muligheden for opladning.
Med sidste uges brancheaftale mellem ni af de store ladeoperatører om at skrue antallet af ladestandere op fra de nuværende cirka 4.000 til 23.000 i 2025 – herunder minimum 100 lynladere målrettet områder uden for de store byer og ikke langs motorvejene – bliver det imidlertid nemmere at køre elbil. Ikke mindst i det, man så ucharmerende kalder Udkantsdanmark.
De ni ladeoperatører lover desuden en fælles it-platform, så man kan betale for sin strøm lige så let og enkelt, som man kan tanke benzin og diesel.
Samtidig med lade-operatørernes udmelding kom regeringens bilkommission, Eldrup-kommissionen, med sine anbefalinger til fremtidig infrastruktur. Den indeholder blandt andet et forslag om langt flere lynladere drysset ud over Danmark, eventuelt med offentligt tilskud. Desuden en markant rabat på elafgiften, der skal gøre det billigere og nemmere for private at lade hjemme. De anbefalinger skal Folketinget tage stilling til den kommende tid.
Det er da en fantastisk nyhed. Denne udvikling kommer utvivlsomt også til at ramme brugtbilsmarkedet. Mon ikke brugte benzin og diesel biler bliver solgt til spotpris om bare 5 år?
Diesel power kan ikke holdes nede. Batteri er en parantes. 😀