VW skohorner den brasiliansk-udviklede SUV Taigo ind mellem T-Cross og T-Roc. Teknikken er fra Polo og Golf. Dansk premiere sidst på året.
I gamle dage var der altid plads til én til, når bare man brugte sæbe fra Rexona. I dag kan det samme siges om en bestemt biltype: Der er altid plads til endnu en model i programmet, bare det er en SUV.
I dag sælger SUV’er som Rexona-sæbe gjorde i 70erne. VW har for længst overgivet sig til den høje biltype og har aldrig lagt skjul på, at det også er nødvendigt, hvis man vil tjene penge og bevare positionen som verdens største bilproducent.
Derfor er det heller ikke den store overraskelse, at tyskerne nu lancerer endnu en SUV. Overraskelsen består i det sted, hvor VW har fundet et hul i modelprogrammet til den nye Taigo. Med en størrelse, der næsten på centimeter matcher den eksisterede T-Roc, har tyskerne i overført betydning brugt både skohorn og øjemål for at lirke Taigo ind mellem T-Roc og den minimalt mindre T-Cross.
Fremstilles i Spanien
Prismæssigt giver det dog meget god mening, for selv om Taigo er lige så stor som T-Roc, lander prisen med stor sandsynlighed lige mellem T-Roc og T-Cross. Taigo er nemlig udviklet i Brasilien og selv om den benytter samme MQB-platform som T-Roc og låner eksempelvis instrumentpanel fra Polo, kommer den næppe i de helt avancerede versioner som f.eks. ladehybrid. Diesel bliver formentlig heller ikke mulighed, og så er der kun VW’s TSI-turbobenzinmotorer tilbage. Dermed minder Taigo en del om Hyundais nye Bayon, som den også bliver en direkte konkurrent til.
Trods den brasilianske oprindelse bliver der ikke tale om en rendyrket, sydamerikansk discountmodel, som vi husker med VW Fox fra 00erne. Mens Taigo til Sydamerika, der i øvrigt hedder Nivus på de kanter, fremstilles ’hjemme’ i Brasilien, vil Taigo til det europæiske marked blive fremstillet i Pamplona i Spanien. Standard-detaljer som LED-lygter, digitalt cockpit og flere avancerede assistent-systemer understreger også, at Taigo ikke kommer til Europa for at være et mere skrabet tilbud blandt VW’s SUV-modeller.
CUV
VW kalder selv nyheden for en CUV – eller Crossover Utility Vehicle. Det skyldes det lavere tag, der giver Taigo et mere eksklusivt coupé-look. Hvilket igen er med til at adskille den fra T-Cross og T-Roc. Trods den duknakkede fremtoning lover VW ’et imponerende rummeligt interiør’. Praktikken skulle også være i orden med et bagagerum på 415 liter.
Hvis Taigo er lige den mellemting mellem T-Cross og T-Roc, du har ventet på, må du dog væbne dig med tålmodighed lidt endnu. Selv om den tilsvarende Nivus har kørt rundt i Brasilien og omegn siden 2020, skal vi hen sidst i 2021, før Taigo er klar til salg hos en VW-forhandler nær dig.