Lynet slår ned i USAs favoritbil

ford f-150
Anmeldelserne har været positive, men den elektriske udgave af USAs mest solgte bil, Ford F-150, har ikke solgt som forventet.

Nu bliver amerikanernes yndlingsbil – pick-up’en Ford F-150 – helt elektrisk. En startpris i USA på en kvart mio. kr. skaber begejstring.

Pick-up’en Ford F-150 med en gigantisk V8 motor under hjelmen har været den bedst sælgende bil i USA de seneste 40 år. Alene i 2020 solgte Ford Motor Company næsten 800.000 F-150, og bilen er nærmest en integreret del af den amerikanske folkesjæl.

Derfor kan det ikke undre, at opmærksomheden er enorm, når Ford annoncerer, at deres bestseller nu skal være elektrisk. Så dukker selv den amerikanske præsident Joe Biden op og tager en prøvetur.

Og det er den Ford F-150 med det største drejningsmoment nogensinde, han sad bag rattet i. Den hel-elektriske pickup Ford F-150 ’Lightning’, som den er døbt, har i topmodellen hele 563 hk og et drejningsmoment på gigantiske 1050 Nm.

Ford F-150 er en hårdkogt arbejdsbil. Den tager 900 kg på ladet og 4.500 kg på trækkrogen.

Præsidenten tog selv tid på 0 til 60 miles, hvilket svarer nogenlunde til de 0-100 km/t tider, vi kender på vores breddegrader. ifølge præsidentens stopur klarede Ford F-150 Lightning opgaven på 4,3 sekunder.

’Lynet’ ventes at slå ned hos de amerikanske Ford-forhandlere allerede i starten af næste år. 

Ford F-150 Lightning vil angiveligt kunne fås med to størrelser batterier, der giver kolossen af en bil en rækkevidde på enten 370 kilometer (Standard Range) eller 480 kilometer (Extended Range). Vel at mærke målt med den amerikanske EPA-målemetode, der generelt anses for at være skrappere end WLTP-normen, som vi bruger her i Europa, skriver Inputmag.dk.

Batteriernes kapacitet er ikke offentliggjort, men der gættes på, at de er på henholdsvis 138 kWh og 170 kWh. Til sammenligning er batteriet i Tesla Model 3 Performance på ‘bare’ 82 kWh.

Hurtig opladning

Batteriet i Lightning kan lades med lynets hast – op til 150 kilowatt på hurtigladere (DC), hvilket betyder, at den kan oplades fra 15-80 procent på omkring 41 minutter.

Ford F-150
Det forreste bagagerum – det såkaldte ‘frunk’ – slår alle rekorder for rummelighed.

F-150 Lightning har, naturligvis, firehjulstræk (AWD) med en elmotor på begge aksler, der som sagt giver monsteret 563 hestekræfter, et drejningsmoment på over 1050 Nm og en spurt fra 0-100 km/t på cirka 4,5 sekunder.

Ford F-150 Lightning fås med Fords nye SYNC4A infotainment-system og en 15,5-tommer skærm. SYNC4A tilpasser sig førerens vaner over tid, og giver adgang til både Apple CarPlay, Android Auto og andre SYNC AppLink-apps. Bilen har desuden et 12-tommers fuldt digitalt instrumentpanel.

En arbejdsbil til folket

Ford er opmærksomme på, at bilen i høj grad er en arbejdsbil for det amerikanske folk – både på landet og blandt håndværkere.

Pickup’en har en nyttelast på op til 900 kilo og må trække op til 4.500 kilo i varianten med det største batteri. Et smart system, Onboard Scales, giver, ved hjælp af pick-up’ens sensorer, et skøn over den faktiske vægt, der er lastet i bilen. Sammen med en Intelligent Range-funktion giver det føreren nøjagtige estimater af den resterende elektriske rækkevidde baseret på, hvor tungt  bilen er lastet.

Ligesom Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 kan F-150 Lightning desuden bruges som ekstern strømkilde – eksempelvis til el-værktøj eller andre strømkrævende produkter. I den såkaldte ‘frunk’ under motorhjelmen er der fire stikkontakter og to USB-porte. Det forreste bagagerum slår i øvrigt alle rekorder for plads.

ford- f-150
Den næsten 16 tommer store infoskærm kender vi allerede fra Mustang Mach e.

I erkendelse af, at mange amerikanere lader deres F-150 pickup arbejde hårdt i hverdagen, er både batterier og motorer beskyttet mod knubs i hårdt terræn af metalplader, der forstærker chassiset.

Batteriet er yderligere beskyttet af en vandtæt kasse indpakket i kollisions-absorberende materiale.

Startprisen på F-150 Lightning er ca. 40.000 dollars (knap 250.000 kroner), og det har skabt begejstring hos de amerikanske analytikere, da det ikke er dyrere end den fossile udgave af bilen.

Bilen er udviklet til det amerikanske marked, og det vides ikke om og hvornår, den kommer til Europa.

Se mere om Ford F-150 Lightning på Fords hjemmeside. 

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here