Kia løfter sløret for femte generation af SUV’en Sportage. Til september ser vi Europa-udgaven, men nyheden er først i Danmark sidst på året.
Kia er ude i god tid med de første fotos af den nye Kia Sportage. Billederne viser nemlig den amerikansk-asiatiske udgave af Sportage. Først til september viser koreanerne udgaven til Europa.
Ifølge Kia er designet dog stort set det samme. Mest påtrængende spørgsmål er, om den europæiske udgave bliver lidt kortere? Billederne viser nemlig en Sportage med en pænt stor akselafstand – tilsyneladende også noget større end den nuværende model.
Dermed er vi også godt i gang med spekulationerne, og det skyldes, at Kia ikke angiver nogen form for specifikationer for den nye og femte generation af Sportage. Hverken om størrelse, motorer, gearkasser eller grad af elektrificering. Vi er overladt til gætterier, og vores bedste bud på fakta finder vi i søsterbilen Hyundai Tucson.
Søsterbil til Tucson
Sportage er nemlig Kias udgave af SUV’en Hyundai Tucson, der for nylig blev lanceret i en ny version i et ret dristigt design. I den i øvrigt faktafattige pressemeddelelse bruger Kia mest plads på at beskrive, hvor meget de har gentænkt og ’dekonstrueret’ designet af Sportage. Fronten er præget af markante forlygter i boomerang-form, mens et tværgående lygtebånd på bagklappen får Sportage til at se bred ud.
Kia kalder den nye designstil for ’opposites united’, hvilket kan oversættes til ’forenede modsætninger’.
Indvendig domineres førerpladsen af et enormt wide-screen digitaldisplay, der buer ind mod chaufføren og indeholder alt fra speedometer til navigation og infotainment. Vi kender ’bredformatet’ fra Mercedes, men her er skærmen tilsyneladende større og mere integreret i instrumentpanelet.
Ladehybrid bliver billig
Men tilbage til de facts, som Kia endnu ikke vil oplyse. Når Sportage nu står på samme platform som Hyundai Tucson kan vi gå ud fra, at drivlinerne bliver de samme. Det vil sige en 1,6 liters turbobenziner med 150 hk og 48 volts mildhybrid-teknik som basismotor. Næste trin bliver samme motor med 180 hk. Begge 1.6 liters maskiner kan fås med dobbeltkoblings automatgear. Formentlig kommer der også en firecylindret dieselmotor med knapt 140 hk.
Herefter følger to hybrider: Enten almindelig hybrid med 230 hk eller ladehybrid med 265 hk og et batteri, der kan oplades pr. stikkontakt. Sidstnævnte variant er mest interessant, fordi den – i hvert fald med de nuværende afgifter – vil være billigere end den almindelige hybrid. Vi gætter på ca. 315.000 kr. og dermed ikke meget billigere end en basis-version med 150 hk og manuelt gear, der formentlig kommer til at koste omkring 275.000 kr.
Femte generation af Sportage ventes at nå frem til de danske Kia-forhandlere sidst i 2021.