Opel Mokka og Renault Kangoo må nøjes med fire stjerner i Euro NCAPs crashtest, mens der er topkarakterer til fire tidligere testede biler.
Det blev kun til fire ud af de maksimale fem stjerner til Opels lille crossover Mokka og MPV’en Renault Kangoo i årets fjerde runde af sikkerhedstests fra Euro NCAP.
Testen af Opel Mokka, som også gælder elbiludgaven Mokka-e, viser ifølge FDM, at bilgiganten Stellantis sparer på sikkerheden. Det ærgrer FDMs repræsentant i Euro NCAP-samarbejdet Søren W. Rasmussen.
”Fire stjerner er ikke noget dårligt resultat efter Euro NCAP’s skrappere skala. Alligevel ærgrer det os, at Opel ikke er mere ambitiøse og har udstyret den nye Mokka med en mere avanceret nødbremse, der bedre kan se bløde trafikanter, og som kan bremse bedre for forankørende. En airbag mellem de to forreste sæder savnes også, og det trækker ned,” siger Søren W. Rasmussen til FDM.dk.
Testresultatet er på linje med dem fra Citroën C4 og Peugeot 2008, som Opel Mokka deler platform med.
”Det er ærgerligt, at den store Stellantis-koncern, der bl.a. omfatter de tre mærker, vælger at spare på det vigtige sikkerhedsudstyr for at holde prisen nede,” lyder det fra FDMs sikkerhedsekspert.
Kangoo tæt på topresultat
Også testens anden nye bil, Renault Kangoo, som i øjeblikket ikke markedsføres i Danmark, må nøjes med fire stjerner. Mens Opel Mokka kun klarer sig til fire stjerner i samtlige testens fire kategorier, snubler Renault Kangoo kun i én af de fire kategorier og er dermed tæt på at køre alle fem Euro NCAP-stjerner i hus.
Kun en manglende airbag mellem de to forreste sæder og en mindre god score i den nye skrappe sidekollisionstest, som er indført i år, skiller bilen fra et topresultat.
”Alt i alt er Kangoo derfor en sikker bil, der ligesom Opel Mokka har en lang række sikkerhedssystemer som standard,” siger Søren W. Rasmussen.
Ud over de to nykonstruerede biler tæller testpuljen fire andre biler: Mercedes-Benz EQA, Mercedes-Benz GLA, Cupra Leon og VW Tiguan i ladehybridudgave.
Skrivebordstest af fire biler
Da bilerne stort set er identiske med tidligere testede biler, har de blot fået genberegnet deres testresultat, og her fik alle fire samme resultat som ved de oprindelige test af modellerne.
Stjernerne er dog baseret på det år, hvor bilerne oprindeligt blev testet, og kan derfor ikke sidestilles med Euro NCAP-stjernerne anno 2021, hvor kravene til bilernes sikkerhed er øget.
FAKTA: Biler i årets fjerde Euro NCAP test
(bilens konstruktionsår i parentes)
Cupra Leon ***** (2020)
Mercedes-Benz EQA ***** (2019)
Mercedes-Benz GLA ***** (2019)
Opel Mokka: ****
Renault Kangoo: ****
VW Tiguan eHybrid: ***** (2016)
Kilde: EuroNCAP/FDM.dk