Der er mere avanceret udstyr i den faceliftede Polo, men priserne begynder også ved 190.000 kr. Den tyske mini er i Danmark i september.
Der skal være godt med dækning på Dankortet eller gode relationer til banken, hvis man vil købe den nye VW Polo. Næste måned kommer den faceliftede Polo til salg i Danmark, og prisskiltet begynder ved 190.000 kr. Det gør nok engang Polo til en af de dyreste modeller i miniklassen. Kun Mini og Polos søsterbil Audi A1 er dyrere, når man tager kræfter og udstyr i betragtning.
Jo, men så er der også mere udstyr end nogensinde i Polo, kan vi næsten høre den danske importør forklare sig. Og det er rigtigt: Med faceliftet får Polo adgang til high-tech detaljer som matrix-LED forlygter, travel assist der gør bilen delvist selvkørende og elektronisk differentiale. Andre fine detaljer som digital instrumentering og centerairbag mellem forsæderne bliver standard.
80 heste uden turbo
Omvendt er motoriseringen beskeden i basisudgave, der blot hedder Polo: En trecylindret 1,0 liter benzinmotor uden turbo med overskuelige 80 hk. Vil du have mærkbart flere kræfter fås samme motor med turbo og 95 hk til 210.000 kr. De ekstra 20.000 kroner er godt givet ud, for de rykker samtidig Polo op i næstlaveste udstyrstrin Life.
Herfra går det stærkt. DSG-automatgear med syv trin lægger yderligere 20.000 kroner til prisen. Vil du endnu et trin op på udstyrsstigen hedder Polo Style til efternavn – og bliver yderligere 15.000 kroner dyrere.
Nu er prisen oppe på 245.000 kr. – og her finder vi så noget, der faktisk ligner et godt tilbud i Polo-prislisten: For blot yderligere 10.000 kroner får du den kraftigere motor med 110 hk – det er en relativt lav pris per hestekraft. Endelig kan du hele vejen op til toppen af modelpaletten, hvor topmodellen hedder R-Line. Drivlinen er den samme, men det omfattende R-Line udstyr bringer prisen op på 270.000 kr.
Senere overgås R-Line af Polo GTI, der formentlig skal koste et godt stykke over 300.000 kroner.
Hård konkurrence
At Polo hører til i den dyreste ende af miniklassen understreges af priserne på andre VW-modeller. For eksempel kan du få den nye Golf 8 med 110 hk for 250.000 kr. Det er faktisk 5.000 kr. under Polo med samme motor, der dog er koblet sammen med DSG-automatgear og et højere udstyrsniveau.
Er du – som mange andre bilkøbere – til høje, SUV-agtige biler, tilbyder VW T-Cross – crossover-udgaven af Polo – til 210.000 med 95 hestes turbobenziner. Altså samme pris som den tilsvarende Polo, men T-Cross har så et lavere udstyrstrin.
Seat Ibiza, Polos særdeles vellykkede søsterbil fra VW’s spanske datterselskab, kræver heller ikke nær så dybt et greb i tegnebogen: Med 110 hk og godt med Style-udstyr koster Ibiza 190.000 kr. – eller 20.000 kroner mindre end Polo med færre heste og mindre udstyr.
De øvrige konkurrenter er også markant billigere. Vi nævner i flæng den nye Hyundai i20, der fås fra 145.000 kr., bestselleren Peugeot 208 fra 164.000 kr. og Renault Clio med 90 turboheste fra 160.000 kroner.
Det skal blive spændende at se, hvordan Polo klarer sig i konkurrencen. Historisk har det ikke givet de store udfordringer: Polo er populær blandt danskerne, der med jævne mellemrum sender den op i toppen af salgslisterne. Om historien gentager sig, ved vi mere om i september, når de første Polo’er når frem til de danske forhandlere.