Efter US-udgaven viser Kia den europæiske udgave af Sportage, der kommer til Danmark med kortere akselafstand og finjusteret design.
Før sommerferien løftede Kia sløret for femte generation af SUV’en Sportage. Og hvis du synes, at den så imponerende – ja overraskende – stor ud, har du helt ret. Nu viser det sig nemlig, at der er væsentlige forskelle på den model målrettet det amerikanske og asiatiske marked, vi så i juni, og så den udgave, der skal sælges i Europa.
Kia har netop sluppet billederne af sidstnævnte. Selv om det grundlæggende design med det såkaldte ’opposites united’ (forenede modsætninger) formsprog er det samme, er der synlige forskelle: Både bagende og fronten med de markante boomerang-formede LED-lygter til kørelyset har små detaljer, der adskiller US og EU-modellerne. Vigtigste forandring er akselafstanden, der er væsentligt kortere på den europæiske Sportage. Ifølge Kia for at gøre den mere kompakt og dermed velegnet til europæiske forhold, og det kan koreanerne jo have ret i.
Med relativt moderate 268 centimeter mellem akslerne matcher Sportage fint konkurrenter som VW Tiguan, søsterbilen Hyundai Tucson og franske sællerter som Peugeot 3008 og Citroën C5 Aircross.
’Sætter standarden’
Pladsen skulle dog stadig være god. Kia hævder, at femte generation Sportage ’sætter standarden’ i klassen, når det gælder benplads og hovedhøjde på bagsædet samt bagageplads. Med en længde på 452 cm, bredde på 187 cm og højde på 165 cm samt 591 liters bagagerum bliver Sportage da også blandt klassens største målt på tørre tal. Om det i virkeligheden også kan oversættes til klasseledende rummelighed må en senere test afklare.
Diesel, benzin og hybrid
Teknisk er der ingen nyheder. Under motorhjelmen finder vi næsten hele paletten af motorer: Diesel, benzin, mild hybrid, almindelig hybrid og ladehybrid. Ydelserne går fra 115 til 265 hk, som du også kan læse om her i vores nyhed fra juni. Det samme gælder det omfattende udstyr fra den store og buede infotainmentskærm på 12,3 tommer til en bred vifte af sikkerheds- og kørselsassistenter.
Vi skal dog tættere på den danske introduktion, før vi kan fortælle mere om udstyrsvarianter og priser. Ifølge den danske Kia-importør kommer Sportage til Danmark lige omkring årsskiftet.