Polestar skifter fra for- til baghjulstræk

Polestar 2 får et revolutionerende facelift: Single-motor udgaverne skifter til baghjulstræk, får flere kræfter og længere rækkevidde.

Elbiler giver bilproducenterne helt nye muligheder for at justere og forandre teknikken i en bilmodels levetid. Tesla kom først med løbende tekniske forbedringer via trådløse opdateringer af bilens elektronik, og nu tager Polestar mulighederne til et nyt niveau.

Det sker med den klassiske midtvejs-ansigtsløftning af Polestar 2, der blev lanceret i 2019. Sædvanligvis drejer den slags sig om kosmetiske småjusteringer som nye lygter og måske nyt indtræk og farver. Svensk-kinesiske Polestar har da også skabt en ny, lukket og helt flad kølergrill, der bag det fancy navn SmartZone indeholder aktivt sikkerhedsudstyr som kameraer og radar. Men det er under det i øvrigt uændrede karrosseri, at vi finder de store, ja nærmest revolutionerende nyheder: De to single-motor udgaver skifter nemlig fra for- til baghjulstræk. Elmotoren flyttes simpelthen fra den oprindelige front-placering til en position mellem baghjulene. Samtidig øges ydelsen markant fra 170 til 220 kWh (231 til 299 hk).

Forfra kendes den faceliftede Polestar 2 på den indfarvede og lukkede kølergrill. Bag den sidder der kameraer og radar.

Sådan en operation ville være utænkelig i en eksisterende bilmodel med forbrændingsmotor. Men i en elbil, der er langt mere simpel i sin opbygning, og hvor elmotoren fylder ganske lidt, er det anderledes ligetil. Ikke mindst når bilen, som Polestar 2, i forvejen er konstrueret til at kunne rumme en elmotor både for og bag i topudgaven med firehjulstræk.

”I bilbranchen er et facelift typisk lidt overfladisk visuelle ændringer, der ofte ødelægger den oprindelige intention med bilens design. Med den nye Polestar 2 model er vi gået et spadestik dybere og har opgraderet væsentlige teknologiske og mekaniske komponenter i den elektriske drivlinje,” siger Thomas Ingenlath, Polestars administrerende direktør.

Billigere og mere effektiv

Der er mange fordele ved baghjulstræk: Først og fremmest forbedres køredynamikken, fordi vægten forskubbes til de trækkende baghjul, når bilen accelererer. Det giver et godt vejgreb og dermed et godt afsæt. Det har ikke mindst stor betydning, når motorkraften øges så meget, som den gør i Polestar 2 Long Range Single Motor – alene drejningsmomentet stiger fra 330 til 490 Nm. Samtidig slipper man for at kombinere styretøjet med trækaksler. Som chauffør oplever du, at bilen er mere villig til at dreje ind i sving – og du slipper også i et vist omfang for vibrationer i rattet fra motor og trækaksler. Endelig er baghjulstræk en mere enkel og dermed billigere og mere effektiv konstruktion.

”Ved at skifte fra for- til baghjulstræk i Single motor-varianterne løfter vi køreoplevelsen i Polestar 2 til et helt nyt niveau. Den er en endnu mere legesyg og agil bil, der bevarer den kompakte form og kontrolfølelse, samtidig med at den bliver mere moden med øget komfort,” som Joakim Rydholm, Head of Chassis Development hos Polestar, siger om køreegenskaberne i den opdaterede Polestar 2.

Mere rækkevidde, kortere ladetid

Polestar har endda mere i godteposen. Batteriet i Long Range versionerne får øget kapaciteten fra 78 til 82 kWh. Sammen med den mere effektive drivline øger det rækkevidden betydeligt: Fra 551 til 634 km i Long Range Single Motor udgaven, hvilket er rækkevidde-rekord i klassen. Selv Tesla Model 3 Long Range må se sine 626 km slået, mens andre rækkevidde-stærke rivaler som Mustang Mach-e og BMW i4 eDrive 40 når ud på henholdsvis 600 og 585 km.

Basisudgaven af Polestar 2 fortsætter med 69 kWh-batteri, men her betyder det mere effektive baghjulstræk og ny motor med hele 200 kW, at rækkevidden øges fra 478 til 518 km. Forbedringen er endnu større for Polestar 2 Long Range Dual Motor med firehjulstræk og hele 310 kW (421 hk). Elmotoren til forhjulene træder kun til, når det er nødvendigt, og det er med til at øge rækkevidden med hele 105 km – fra 487 til 592 km.

Dermed svarer Polestar også på et af de største kritikpunkter af modellen, der hidtil har været kendt for sit relativt høje strømforbrug.

Med baghjulstræk får Polestar 2 også væsentligt flere kræfter: Ydelsen stiger fra 170 til 220 kW. Det reducerer sprinten fra 0-100 km/t med 1,2 sek. til nu 6,2 sek.

Evnerne som langtursbil er også forbedret ved hjælp af kortere ladetider. Det nye 82 kWh-batteri kan nemlig lynlade med op til 205 kW mod tidligere 155 kW. I praksis vil det kappe ca. 10 minutter af ladetiden fra 10 til 80 procent, så den øvelse nu kan overstås på ca. en halv time under gunstige betingelser.

Dyrere end Tesla

Alt i alt ligner faceliftet af Polestar 2 et af de mest spændende og teknisk effektive i bilhistorien, hverken mere eller mindre. Hvilket er god timing, eftersom ærkerivalen Tesla som bekendt smed en regulær prisbombe på markedet tidligere på måneden.

Lidt overraskende benytter Polestar ikke desto mindre faceliftet til at sætte priserne op. I gennemsnit bliver Polestar 2 omkring 20.000 kr. dyrere. På papiret ser en startpris på 415.000 kr. for en baghjulstrukket Long Range Single Motor med 299 hk og en stærk rækkevidde på 635 km konkurrencedygtig ud. Og så alligevel: Sagen er, at Polestar 2 gemmer en række vigtige udstyrsdetaljer i nogle relativt kostbare tilbehørspakker. Vil du for eksempel have adaptiv fartpilot, skal du tilkøbe en Pilot-pakke til 20.000 kr. Vil du også have varmepumpe, der sikrer en fornuftig rækkevidde i koldt vejr, skal du krydse Plus-pakken af til 40.000 kr. Så får du også et lækkert panorama-glastag og andet med i prisen, men er nu oppe på 475.000 kr.

Til sammenligning koster en Tesla Model 3 Long Range Dual Motor med firehjulstræk, mere end 350 hk og de førnævnte detaljer som adaptiv fartpilot, varmepumpe og glastag 420.000 kr. Det skal blive spændende at se, hvad de danske bilkøbere mener om dén prisforskel…

Umiddelbart ser Tesla ud til at have en kontant fordel – også fordi det californiske bilmærke kan levere nye biler i løbet af et par måneder. Den faceliftede Polestar 2 kan ganske vist bestilles nu, men først leveres i løbet af efteråret. Vil du selv konfigurere din Polestar, er der i dag ca. syv måneders leveringstid fra fabrikken i Kina. Det må formodes også at blive tilfældet for den faceliftede udgave.

Du kan se de nye varianter og priser på Polestar 2 herunder:

polestar baghjulstræk

 

 

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here