Nyt logo understreger Opels elektriske offensiv og mål om udelukkende at fremstille elbiler allerede i 2028. Det nye logo indføres fra 2024.
Få bilmærker kan prale af så lang en historie som tyske Opel. Mærket kan føres helt tilbage til 1862, hvor Adam Opel grundlagde Opel i Rüsselsheim mellem Mainz og Frankfurt i det sydvestlige Tyskland. Dengang fremstillede Opel ganske vist symaskiner – den første bil forlod først fabrikken i 1899. Det er 124 år siden, og dermed er Opel stadig blandt de bilmærker, der har den længste historie.
Den slags værner man om. Så når Opel nu opdaterer sit berømte logo, er det sikkert med tungen lige i munden og tilbageholdt åndedræt.
Fladt og moderne
Fans og feinschmeckere vil dog straks genkende det ikoniske Opel-lyn – eller blitz, som det hedder på tysk. Lynet er ganske vist blevet delt i to, men stilen er strammet, så logoet står klart og moderne. Det er også moderniseret ved at blive to-dimensionelt. Altså ret beset helt ’fladt’, men det er den fremherskende stil – tænk blot på et af verdens mest kendte logoer, nemlig Apple’s æble. Tre-dimensionelle logoer, der får dybde ved hjælp af lidt lys og skygge, er ’so last century’, fordi de ligner billeder. Nu skal logoer være super enkle, flade og stramme i stilen. Opels ærkerival VW var igennem nøjagtig samme øvelse for fire år siden, så Rüsselsheim halter faktisk lidt bagud i denne disciplin…
Signalerer elektricitet
Til gengæld har Opel et logo, der mere end noget andet logo i bilverdenen signalerer, hvad fremtiden handler om: Elektricitet!
“Vores ’blitz’ er mere relevant end nogensinde. Den symboliserer både vores ønske om at demokratisere innovation og mobilitet, men også vores mål om at blive et fuld-elektrisk bilmærke i Europa i 2028. I år vil vi have 15 elektrificerede modeller i vores portefølje og kan stolt sige, at Opel er elektrisk”, siger Opels øverste chef Florian Huettl om det opdaterede logo.
Opel vil gradvist bruge det nye logo på alle sine modeller fra 2024. Allerede senere i år lover Opel dog, at man vil kunne se logoet på den internationale biludstilling IAA i München. Mere røber fabrikken ikke, men mon ikke det bliver på en ny konceptbil, der med stor sandsynlighed er lige så strømførende som et ægte lyn…