Femte generation af Renault Scenic skifter til el, får mere end 600 km rækkevidde og ligner nu mere SUV end MPV. I Danmark til marts.
Renault Scenic er blandt de mest ikoniske og succesrige familiebiler i nyere tid. Første gang lanceret i 1996 som en kompakt MPV, charmerede den familier i hele Europa med plads, praktisk sans og finurligt fransk design. I dag har vi næsten glemt det i tsunamien af SUV-biler, men de første generationer af Scenic gjorde den praktiske MPV lige så hot som SUVerne er i dag.
På den aktuelle biludstilling IAA Mobility i München afslører Renault femte generation – og alt er radikalt anderledes. Modellen hedder stadig Scenic, og der er fortsat fokus på plads til familien – ikke mindst på det brede bagsæde. Men designet er ændret fra MPV-minibus til SUV med en længere og mere flad front.
Femte oplag af Scenic er da også otte centimeter lavere end sin mere van-agtige forgænger. For familier med flere end tre børn er der decideret dårlige nyheder: Der kommer slet ikke en forlænget Grand Scenic-udgave med en tredje sæderække og plads til syv personer. Endnu et bevis på, at SUV-bølgen er skyllet ind over en af de mest succesrige MPV’ere nogensinde. Ikke mindst i Danmark har Grand Scenic af flere omgange ellers været den bedst sælgende syv-personers bil. Dét marked opgiver Renault med den elektriske Scenic.
Styresystem fra Google
Største nyhed er nemlig, at Scenic nu er en fuldelektrisk bil – deraf tilnavnet E-Tech. Platformen er en forlænget udgave af den, som vi kender fra Megane E-Tech og dennes tekniske tvilling, Nissan Ariya. I forhold til Megane er den forlænget med 10 centimeter, hvilket giver tiltrængt bedre benplads på bagsædet.
Som sin lillesøster har Scenic E-Tech derfor forhjulstræk og samme digitale instrumentering med to 12 tommers skærme. Bag navnet Open R Link benytter Renault Googles nye Android Automotive OS 12 styresystem, der støtter både Google Auto og Apple Carplay. Dermed bliver Scenic blandt de første biler, der kan benytte et kommende Apple-styresystem, der ikke blot spejler telefonen som vi kender det fra Apple Carplay, men får adgang til flere af bilens centrale systemer.
Lyd af Jean-Michel Jarre
Den lyd, som elbil skal afgive op til 30 km/t for at advare bløde trafikanter, er naturligvis fransk som bilen selv: det er firsernes store synthesizer-troldmand Jean-Michel Jarre, der har komponeret ’soundtracket’ til Scenic – inklusive en lille velkomst-hymne, når du sætter dig ind og starter bilen. Connoisseurs vil kunne genkende lydene fra Jarres seneste album, Oxymore. Og jo, måske skal man være boomer for rigtigt at kunne høre storheden i, at Renaults nyeste elbil lyder af Jean-Michel Jarre…
Med platformen fra Megane følger også et standardbatteri på 60 kWh, der giver en rækkevidde på 420 km. Men med øget akselafstand bliver der også plads til en velvoksent batteri på 87 kWh, der rækker til 620 kilometers kørsel. Det gør Scenic E-Tech til den elektriske Renault med suverænt længst rækkevidde. Begge udgaver lader med op til 22 kW på vekselstrøm, og modtager henholdsvis 130 og 150 kW fra en lynlader. Elmotorerne yder henholdsvis 125 kW (170 hk) og 162 kW (220 hk)
Ifølge den danske Renault importør kan de første Scenic E-Tech leveres til marts. Priserne er endnu ukendte.