De store følelser er på spil, og Alfa Romeo bøjer sig. For når Milano ikke er produceret i Italien, må den ikke hedde noget italiensk.
Bølgerne gik højt umiddelbart efter den officielle præsentation af Alfa Romeos nye mini-SUV i onsdags. Alfa Romeos store gulvvioliner spillede ellers, der blev trukket lyriske referencer til Alfas varmblodede historie og til byen Milano, men ret hurtigt fik politikere og folkedybet smidt grus i det ellers velsmurte PR-maskineri.
Ingen ægte italiener var efter præsentationen i sidste uge det ringeste i tvivl om, at Alfa Romeo var gået for langt med Milano og havde overskredet italiensk lovgivning ved at navngive et italiensk produkt med et italiensk navn. For bilen bliver jo bygget i Polen.
“Minestero delle Imprese e del Made in Italy” hedder det ministerium, der har som sin fremmeste opgave at sikre, at dét, der bliver benævnt, produceret og solgt som værende italiensk, rent faktisk er italiensk. Made in Italy-minister Adolfo Urso var ikke i tvivl: Alfa Romeos mini-SUV Milano, der er et Stellantis-produkt med store dele teknik fra Jeep Avenger, Fiat 600 e og Peugeot e-2008 og bygget på koncernens fabrik i Tychy i Polen, kan ikke hedde Milano.
Sådan er italiensk lovgivning og har været det siden 2003. Loven retter sig mod “italiensk-klingende” navne på produkter, der uretmæssigt hævder at være italienske. Og det er Milano altså ikke.
Så blev Milano til Junior
Så mandag eftermiddag, fem dage efter præsentationen, måtte Alfa Romeos topchef, Jean-Philippe Imparato, krybe til korset og meddele, at man havde begået en fejl.
“Når der opstår politiske diskussioner, mister du omgående halvdelen af dine købere, og det ville vi undgå,” sagde Imparato på en pressekonference.
Han lod forstå, at de økonomiske konsekvenser af at ændre navnet er minimale. Produktionen af bilen er endnu ikke begyndt, og mængden af PR-materiale og produktbeskrivelser er begrænset.
Forud for Alfa Romeos meddelelse i december 2023 om, at mærkets kommende mini-SUV ville få navnet Milano, var der arrangeret en afstemning blandt Alfa-entusiaster, og her toppede Milano.
Nummer to blandt “alfisternes” foretrukne var navnet Junior, og Junior er altså det, som den nye Alfa Romeo kommer til at hedde.
Navnet Junior indeholder også tilstrækkeligt mange Alfa Romeo-historiske referencer, blandt andet til et begrænset antal versioner af Alfa Romeo 105 fra 1970’erne, der hed Alfa Romeo 105 GT 1600 Junior Zagato.
Italiensk benspænd?
I januar 2021 fusionerede den italiensk-amerikanske FCA-koncern (bl.a. Fiat, Alfa Romeo, Jeep og Chrysler) med den franske PSA-koncern (bl.a. Peugeot, Citroën og Opel) og blev til Stellantis. Siden har spændingerne mellem Stellantis-koncernen og det officielle Italien været mærkbare.
Italienerne vil naturligvis gerne, at der bliver produceret så mange biler som muligt i Italien, da det er lig med arbejdspladser. Der blev gnedet yderligere middelhavssalt i dét sår, da Stellantis’ topchef, Carlos Tavares, ved præsentationen i onsdags af Milano (i Milano) sagde, at Milano bliver nødt til at blive bygget udenfor Italien, hvis den skal være konkurrencedygtig.
“Produceret i Italien ville en Milano skulle koste fra 40.000 euro (knap 300.000 kroner) i stedet for 30.000 euro (knap 225.000 kr.), og det ville begrænse dens potentiale,” sagde Tavares.
Italiens premierminister, Giorgia Meloni, leder af partiet Fratelli d’Italia (Italiens Brødre) og hendes populistiske, højrenationale regering har flere gange tordnet mod Stellantis og beskyldt koncernen for at favorisere Frankrig. Meloni mener med andre ord, at fusionen i 2021 reelt var en fransk overtagelse af Italiens bilindustri.
At Made in Italy-minister Adolfo Urso ventede til i onsdags med at angribe Stellantis-koncernen for Milano-navnet og ikke gjorde det allerede 13. december 2023, da Alfa Romeo offentliggjorde navnet, kan man med en del ret undre sig over: Er den sene reaktion udtryk for et bevidst angreb på Stellantis, når det gør mest ondt, eller er det bare udtryk for et italiensk ministerium, der ikke gør sit arbejde ordentligt?
Hvis du vil vide mere om den kommende Alfa Romeo Junior, så læs Hvilkenbils artikel fra forleden.
FAKTA
Blandt andre bilmodeller, der benytter bynavne, kan nævnes:
Chevrolet Malibu, Hyundai Santa Fe, Hyundai Tucson, Hyundai Bayon(ne), Kia Rio, Kia Sorento, Nissan Murano, en stribe af Seats modeller – Alhambra, Arona, Ateca, Cordoba, Ibiza, Leon, Marbella, Tarraco og Toledo – og Toyota Tacoma.