Miljøkrav og elbiler sender flere Suzuki-modeller på pension

suzuki co2

Suzuki siger farvel til fire modeller for at reducere mærkets CO2-udslip og gøre plads til elbiler fra begyndelsen af 2025.

Suzuki, der som flere andre japanske bilmærker har holdt igen med at lancere elbiler, rydder nu op i modelprogrammet. Ud ryger mikro-SUV’en Ignis, offroaderen Jimny (billedet) og kopien af hybrid-stationcaren Toyota Corolla, der hos Suzuki hedder Swace. En potent Sport-udgave af den nye Swift bliver heller ikke til noget, skriver branchemagasinet Automotive News Europe.

Suzuki stopper salget af de tre modeller i begyndelsen af 2025 for at reducere mærkets CO2-udslip og dermed overholde EU’s grænseværdier. Overskrides de, medfører det store bøder.

Den lille crossover Ignis ryger ud af Suzukis modelprogram næste år pga. miljøkrav.

Særligt den lille Ignis er populær i Danmark, mens salget af Jimny og Swace har været beskedent. Den lille bjergged af en offroader, Jimny, har dog en stor fanskare med sit rustikke design og særdeles gode egenskaber i terræn.

Elbil i 2025

Forårsrengøringen giver plads til lancering af Suzukis første elbil. Næste år er japanerne klar med den endelige udgave af konceptbilen eVX, der er udviklet sammen med Toyota. Verdens største bilproducent ejer knapt fem pct. af Suzuki.

”Afskeden med disse modeller giver plads til elbiler og gør det muligt for os at konkurrere i en tid, hvor hybrider og elbiler vil drive vores forretning,” siger chefen for Suzuki i England Dale Wyatt i en pressemeddelelse.

Suzuki har tidligere oplyst, at eVX kommer med et batteri på 60 kWh, der skal give den kompakte crossover en rækkevidde på omkring 400 km. Siden er batteripriserne faldet betydeligt, og der spekuleres i, at det kan friste Suzuki til at udstyre eVX med et større batteri med længere rækkevidde.

Konceptbilen eVX bliver Suzukis første elbil i løbet af 2025.
Elektrisk Vitara

eVX skal ses som et elektrisk alternativ til den kompakte SUV Vitara, der er Suzukis absolutte bestseller i Europa.

Selv om Suzuki er eksperter i at lave små, effektive biler, der kører langt på literen, kæmper mærket for at overholde EU’s krav om et gennemsnitligt CO2-udslip på 95 gr./km på tværs af modelprogrammet. Her hjælper det ikke, at Suzuki i forhold til EU’s miljøkrav indgår i en samlet ’pool’ sammen med Toyota og Mazda.

Ingen af de tre japanske bilmærker har for alvor satset på elbiler, men nu skal der til at ske noget, hvis de vil undgå store miljøbøder.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here