I et udvidet strategisk samarbejde mellem Suzuki og Toyota skal Suzuki udvikle og producere en elbil med begge logoer.
(Artiklen opdateret tirsdag kl. 14.15 med info om Toyotas elbiler). Udvikling af elbiler koster store penge, og de teknologiske fremskridt løber hurtigt. Derfor kan snusfornuftige strategiske alliancer være nødvendige, når finanserne skal investeres mest effektivt. Det har man skønnet i Japan, hvor seneste eksempel kommer fra Suzuki og Toyota, der samarbejder om udviklingen af en ny elbil.
Meddelelsen om det udvidede samarbejde indeholder indtil videre kun ganske få detaljer. Iagttagere forventer dog, at elbilen med Toyota-logoet bliver den endelige udgave af konceptbilen Urban SUV Concept. Hverken navnet på den eller Suzukis første elbil kender vi, men sikkert er det, at bilerne skal produceres på Suzukis fabrik i Indien.
Udover at elbilen med de to logoer bliver af den populære SUV-type, ved vi også, at den er tænkt fra bunden som en elbil. Og at platforme og komponenter er udviklet i samarbejde mellem Suzuki, Toyota og Daihatsu.
Bilerne skal sælges i hele verden, og produktionen går i gang allerede kommende forår. Dertil nævner Suzuki, gengivet af nyhedsbureuaet Reuters, et 60 kWh-batteri, der giver 500 kilometers rækkevidde, både for- og firehjulstræk samt god komfort.
Suzukis første elbil
Suzuki er et lille mærke og har endnu ikke elbiler på programmet. Det har Toyota, men selvom Toyota er verdens største bilproducent, går man næppe for vidt ved at hævde, at japanerne ikke er fremme i forreste linje, når det kommer til et bredt elbil-program. I Danmark har Toyota én betydende elbil på programmet: SUV’en bZ4X.
Derudover et antal elektriske varianter af Proace, der ikke vejer tungt i salgsstatistikkerne. Tæller man Toyotas fine mærke, Lexus, med, er antallet af elbiler fra Toyota-butikken, som er til salg i Danmark, oppe på otte.
Toyota har i årtier været førende på hybridteknologi. Men formentlig fordi mantraet “rettidig omhu” er udbredt i Toyota-korridorerne, har man ikke kastet sig hovedkulds ud i en potentielt risikabel satsning på elbiler.
Her giver den rettidige omhu som blandt andet stordriftstanker mening og fordele. Ikke mindst når det kommer til brug af de nødvendige udviklingsmilliarder. Men også når det kommer til erobring af andele på markeder, hvor den ene producent står stærkere end den anden.
Samarbejdet mellem Toyota og Suzuki blev indledt i 2016, og Toyota har kunnet bidrage med det meste til modellerne Swace og Across, der er Suzukis udgaver Toyota Corolla og RAV4.
Kæmpe indisk marked
Sammen med Daihatsu, der er ejet af Toyota, får Suzuki så en rolle at spille i udviklingen og produktionen af en dedikeret elbil til sig selv og til Toyota. Og det er næppe tilfældigt, at bilerne skal bygges i befolkningsrige Indien, der har potentiale til at blive verdens fjerdestørste bilmarked efter Kina, USA og EU.
Ifølge den danske Toyota-importør har mærket pt. 13 forskellige elbiler på programmet på verdensplan.
Af redaktionen