Tredje gang er lykkens gang for Toyota bZ4X

BILTEST: Toyotas elbil bZ4X havde en forfærdelig debut. Nu er den opdateret og forbedret og en seriøs udfordrer til konkurrenterne.

Hvilken bil?

Første kapitel i historien om Toyota bZ4X er nærmest tragikomisk. Debuten blev udsat, da hjulboltene kunne løsne sig. I andet kapitel blev den mødt af noget nær en shitstorm af de første brugere og af motorjournalister.
Heller ikke Hvilkenbil var imponeret. Da vi i vinter havde Toyota bZ4X til test, valgte vi at skyde den til hjørne, da blandt andet rækkevidde, det opgivne forbrug og ladeeffekt mildest talt ikke var til at gennemskue. Japanerne havde ramt forbi skiven.
Teknikerne måtte på overarbejde, der blev justeret og opdateret, og nu tager vi hul på tredje kapitel og tester bilen. Hvorfor vi først gør det nu, kan du læse mere om her. 
Nu tager vi så fat på den opdaterede bZ4X. Toyotaen er i runde tal på størrelse med VW ID.4, den findes med én størrelse batteri (netto 64 kWh), og rækkevidden med træk på forhjulene er op til 513 km, med firehjulstræk op til 461 km. Ladekapaciteten i lynlader er op til 150 kW, AC-hjemmeladning eller i offentlig langsom-lader er på 11 kW.
Basisudgaven Essential koster 378.000 kr., testbilen Active 400.000 kr. og topmodellen Executive 440.000. Træk på alle fire koster 25.000 kr.
Standardudstyret er omfattende, men Active-merprisen på 22.000 kr. er godt givet ud, da man blandt meget andet får intelligente Matrix-LED-forlygter, blindvinkelovervågning, automatisk nødbremse for tværgående trafik bag bilen, p-sensor for, navigationsanlæg, 12,3 tommer infotainmentskærm i stedet for 8 tommer, trådløs opladning af mobiltelefon, elektrisk justering af førersædet, elbetjent bagklap og varme i forrude. 

Vidste du at?

Star Wars-nørder kunne måske tro, at bZ4X er navnet på en figur a la R2-D2 eller BB-2. Det er ikke tilfældet. 

bZ4X er tilfældigvis bare det meget lidt mundrette navn, der kommer ud af det, når Toyota skal have bogstaver og tal til at give mening. bZ står for “beyond zero” med henvisning til udledning af skadelige stoffer, 4 er den interne benævnelse for størrelsen på bilen, og X står for biltypen – altså SUV/crossover.
Toyota udviklede sportsvognen GT86 i samarbejde med Subaru, hvor navnet er BRZ, og med japanernes første elbil har de også slået pjalterne sammen. Resultatet er bZ4X og Solterra. I vanlig Subaru-stil fås Solterra kun med træk på alle fire. Prisen er en ubetydelig sjat højere.
Bilerne står på Toyotas eTNGA-platform, som også Toyotas fine fætter, Lexus, indtil videre benytter til elbilen RZ.
Designet falder i øjnene med masser af skarpe vinkler og funky plastik, der ikke blot begrænser sig til skærmkasserne- Man kan i hvert fald konkludere, at Toyota/Subaru har udført et solidt stykke arbejde udi kunsten at få deres elbil til at skille sig visuelt ud.

Hvordan er førerpladsen?

Ganske som det ydre design har sin egen funky stil, skiller bZ4X sig også ud, når man tager plads bag rattet. Hovedinstrumentet med visning af bl.a. hastighed sidder over rattet som et slags head-up-display. Toyota er tydeligvis inspireret af Peugeots i-cockpit. For mig fungerer det fint, men hvis man har brug for at justere sædehøjden langt op og derfor også bliver nødt til at køre rattet langt op, hindrer rattet helt eller delvist udsynet til instrumentet.
Sæderne synes lånt fra Corolla, så størrelse og støtte er fin. I Active-modellen er elektrisk justering af førersædet inklusive lændestøtte standard, og til Active hører også en klar og hurtigt reagerende 12,3 tommer berøringsfølsom infotainmentskærm. De primære funktioner til klimaanlæg, elbagrude, køre-indstilling og one pedal (øget regenerering) betjenes ved tryk på knapper, og det er vi her på Hvilkenbil glade for.
Handskerum findes ikke, så man finder plads til instruktionsbog og andet i det store rum under den brede midterkonsol eller i midterarmlænet. Apropos midterkonsol, så er den beklædt af det mest støvfnug- og fedtede fingre-tiltrækkende materiale, man kan tænke sig: pianolak. Bilproducenterne bør snart overveje, om ikke pianolak skal gemmes af vejen i skuffen for fejlslagne design-påfund.

Hvordan opleves kabinen?

Indvendigt er følelsen af god plads knap så stor i den elektriske Toyota som i Volkswagen-koncernens tre søsterbiler, VW ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron, og især i bagagerummet kommer bZ4X til kort.
Desværre er der ikke et såkaldt frunk – bagagerum under den forreste klap – til ladekabler, så dem skal man stuve af vejen under bagagerummets gulv. Med feriebagage om bord kan det potentielt være lidt bøvlet.
Bagsædet byder på masser af plads til benene, også for passageren på midtersædet, da der ikke er nogen kardantunnel. Meget høje personer vil dog føle, at overkanten af den meget skrå bagrude er lige tæt nok på hovedet.   

Er sikkerheden i orden?

Toyota bZ4X blev i 2022 testet til de maksimale fem stjerner af Euro NCAP. Scoren er hele vejen igennem fornem, også hvad angår den aktive sikkerhed. En lille finger kan sættes på bilens evne til at beskytte førerens brystkasse og lår ved frontalkollision, hvor den kun får mellemkarakteren “marginal”, og i disciplinen “hvor nænsom er du ved bløde trafikanter” imponerer den ikke. Ganske som så mange andre SUV’er heller ikke imponerer.
Personligt undrer jeg mig over fraværet af bagrudevisker. Ganske vist er bagruden så skrå, at der ikke sprøjter meget vand op under kørsel, men regn lander stadig på den og nedsætter udsynet. 

Hvordan kører den?

Bilen er yderst behagelig at køre i. Betjeningen er nem, de intelligente sikkerhedssystemer fungerer stort set premium-blidt og ikke køresyge-fremkaldende. Styretøjet er forudsigeligt, og med 150 kW (204 hestekræfter) til rådighed mangler der aldrig overskud.
Affjedringen er passende for en SUV, hvor dybe huller i asfalten håndteres fornuftigt.
Min eneste anke er en rigeligt påtrængende vindstøj, når man nærmer sig motorvejshastighed. 

Hvordan er motor og opladning?

Den 150 kW-stærke elmotor trækker på forhjulene, med firehjulstræk stiger den samlede ydelse til 160 kW (218 hk).
Batteriets nettokapacitet er som nævnt opgivet til 64 kWh, men reelt må det rumme noget mere. For i basisudgaven Essential har batteriet strøm til 513 kilometers kørsel efter WLTP-normen, der angiver et forbrug på 14,4 kWh/100 km. Mellemudgaven Active skulle kunne køre 504 km.
På en 20-22 grader varm sommerdag med 100 procent på batteriet viste bZ4X’erens display 477 kilometers rækkevidde med slukket klimaanlæg. Ved aktivering af klimaanlægget i eco-indstilling 458 km, med eco slået fra 434 km.
Det opgivne forbrug er for Active 14,7 kWh pr. 100 kilometer, og under sommerlige forhold og ikke for meget kørsel på motorvej er det ganske tæt på realistisk.

Efter 290 kilometers kørsel, hvoraf de 180 var landevejs- og bykørsel og de resterende 110 kilometers motorvejskørsel med 110-115 km/t, viste tripcomputeren et forbrug på 15,5 kWh/100 km. Dét er ganske effektivt. 

I samme testcyklus toppede vi de 290 kilometer med yderligere 110 kilometers motorvejskørsel med 130 km/t plus 70 kilometer på landevej. Her steg gennemsnitsforbruget over 470 kilometers kørsel til 17,5 kWh/100 km. Hvilket også er godkendt.
bZ4X har one pedal-funktion, hvor man ved tryk på en knap ved siden af gearvælgeren opnår en vis motorbremse og regenerering af strøm. Ikke af den kraftige type, hvor man nærmest kan køre bilen uden at berøre bremsen, men tilstrækkeligt kraftig til at man nemt får en glidende kørsel, hvor bremsen kun skal trædes på kort før fuld stop. 

Passer prisen?

400.000 kroner for Active med forhjulstræk er bestemt en passende pris, når man ser på, hvad man får ekstra for de 22.000 kr., som den koster mere end basismodellen Essential.
Topudgaven Executive til 440.000 kr. har bl.a. panoramaglastag, JBL-lydanlæg, ventilerede forsæder, varme i de yderste bagsædepladser og 20 tommer alufælge. 

Er der alternativer?

Toyota bZ4X står stærkt, når man kigger på udstyr, kvalitet og pris. De oplagte konkurrenter er Volkswagen-trillingerne VW ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron samt sydøstasiaterne Nissan Ariya og Hyundai Ioniq 5. Generelt med lidt mere plads i først og fremmest bagagerummene.
Enyaq Premium 80 iV med stort batteri og 537 kilometers rækkevidde koster frem til i hvert fald udgangen af september 421.000 kr. ID.4 Proactive med 525 kilometers rækkevidde koster for at komme på udstyrshøjde med bZ4X omkring 425.000 kr. ligesom Ariya Advanced med 87 kWh-batteri og en rækkevidde på 536 km.
Ioniq 5 Advanced med 77,4 kWh-batteri og en rækkevidde på 507 km står i 435.000 kr., og Q4 e-tron Attitude med 517 kilometers rækkevidde og nogenlunde samme udstyr ryger over 450.000 kr.
Nævnes må også Danmarks suverænt mest solgte elbil, Tesla Model Y. Her begynder priserne ved 382.500 med 455 km rækkevidde, mens Long Range til 441.000 kr., der når ud på 565 km. Begge varianter har mere standardudstyr, bedre plads og flere kræfter end bZ4X. 

Konklusion:

For: Udstyr, pris, førerplads.
Imod: Vindstøj på motorvej, gennemsnitligt bagagerum, intet frunk.
Hvilkenbil siger:

De fire stjerner er af den store slags. For bZ4X er (nu) velkonstrueret, gør det meste rigtigt og har masser af udstyr til en meget rimelig pris. Ikke mindst synes Toyota her i tredje kapitel at have fået styr på softwaren, så den opfører sig som i alle andre elbiler. Men konkurrencen er hård, og generelt hæver bZ4X sig ikke mærkbart over konkurrenterne. 

FAKTA: Toyota bZ4X Active 4×2

Vejl. pris, inkl. lev.: 399.990 kr.
Anslået kontantrabat: * 10.000 kr.
Privatleasing: 5.195 kr./måned, førstegangsydelse 24.995 kr. (12-36 måneder og 15.000 km./år) Billigste (Essential): 4.895 kr./måned, førstegangsydelse 24.995 kr.
Årlig ejerafgift: 740 kr.
Garanti (bil): 3 år eller 100.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Garanti (batteri): 8 år eller 160.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2022)
Antal airbags: 8 airbags (inkl. centerairbag og airbag ved førerens knæ)
Længde/bredde/højde: 469/186/160 cm
Bagagerum (min/max): 452 liter/ikke oplyst
Vægt: 1.895 kg
Anhængervægt: 750 kg
Batterikapacitet: 64 kWh (netto)
Rækkevidde (WLTP): 504 km
Forbrug: 14,7 kWh/100 km
Forbrug i test: 15,5-17,5 kWh/100 km
Ladeevne: Op til 150 kWh DC
Opladningstid: 30 minutter (0-80 pct. ved DC-lynlader), godt 5 timer (0-80 pct. ved 11 kW AC)
Effekt: 150 kW (svarer til 204 hk)
0-100 km/t: 7,5 sek
Topfart: 160 km/t

Særligt standardudstyr: 

Automatisk nødbremse m. fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, vejkrydsassistent, aut. nedbremsning for tværgående trafik bag, blindvinkeladvarsel, vejskiltegenkendelse, træthedsregistrering, aut. nødopkald, fuld LED-forlygter m. automatisk op- og nedblænding, p-sensor for og bag, 360 graders kamera, elektrisk justerbare sidespejle m. varme og klapfunktion, 2-zonet klimaanlæg, elektrisk justerbart førersæde m. lændestøtte, varme i forsæder, rat og forrude, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, 7 tommer digital instrument, 12,3 tommer berøringsfølsom infotainmentskærm, stemmestyring, DAB-FM, 6 højttalere, bluetooth, Apple CarPlay/Android Auto, trådløs opladning af mobiltelefon, navigationsanlæg, elektrisk bagklap, 18 tommer alufælge. ( * Anslået af hvilkenbil.dk)

Metallak: 5.990-8.490 kr.
AWD: 25.000 kr.
Designpakke (20 tommer alufælge, tofarvet lakering, panoramaglastag, metallak): 16.000 kr.
Premium-pakke: 20 tommer alufælge, tofarvet lakering, panoramaglastag, metallak, JBL lydanlæg): 23.000 kr. 

[email protected]

1 COMMENT

  1. Bliver tidligere solgte biler også opdateret, så rækkevidden svarer til det, du opgiver i ovennævnte test.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here