Hondas kommende generation af elbiler begynder at tage form. Og den er futuristisk og fuld af plads. Produktionen begynder i 2026.
Honda er kommet sent i gang med elbiler. I Europa har vi kun e:Ny1, der faktisk kører godt, men har fået en del kritik for langsom lynladning, ingen mulighed for anhængertræk og relativt høje priser. Salget er da også yderst beskedent.
I USA går det bedre. Her storsælger Honda elbilen Prologue. Der er bare det lille skår i glæden for Honda, at den er baseret på den amerikanske Chevrolet Equinox og altså ikke japanernes egen opfindelse.
Men i kulissen arbejder Honda faktisk på en ny generation af elbiler. Under mottoet ”Tynd, let og klog”, udvikler japanerne en såkaldt 0-serie, der i første omgang skal blive til en lav hatchback og en høj SUV. Og på den aktuelle CES-messe i Las Vegas for forbrugerelektronik, løfter Honda sløret for andet oplag af prototyperne.
Tro mod konceptbiler
Både 0 Saloon og 0 SUV er tro mod de meget futuristiske konceptbiler, som vi først så for et år siden. Især den lave Saloon er radikal med sin korte front og lave silhuet. Honda ønsker at skabe maksimal plads med intelligent pladsudnyttelse. Tynde stolper giver godt udsyn og et ’let’ design, mens software udviklet til robotten Asimo skal løfte overliggeren for både betjening og muligheden for delvist selvkørende funktioner.
Meget mere ved vi endnu ikke om bilerne. Honda opgiver for eksempel ingen specifikationer, men lover, at begge biler kommer i produktion i 2026. USA får bilerne først, men herefter skal begge biler også tilbydes i Europa og på det japanske hjemmemarked.
Honda har dog for nylig løftet sløret for andre aspekter af elbiler, der formentlig kan finde vej til 0-serien.
Kunstige gear og superbatterier
Det gælder muligheden for at tilbyde elbiler med kunstige gear og kobling, der skal øge køreglæden. Og vel også understrege Hondas tætte forbindelse til motorsport, samt at firmaet har en profil som et mærke, der er drevet af ingeniørkunnen.
Honda har også bygget en pilotfabrik, der skal opskalere produktionen af Hondas egne faststof-batterier, der som bekendt skal forbedre alt fra ladetider til rækkevidde markant. Her siger Honda, at man forventer at kunne levere de første elbiler med såkaldte solid state-batterier i 2030. Det kunne sagtens være i produktionsudgaverne af de to 0-serie prototyper.
Håber de bruger en korn 40 til bagenden i den proces😁