Britisk undersøgelse udpeger elbiler med flest og færrest fejl

Privatleasing elbiler
MG 4 får bank i britisk undersøgelse.

Hvor pålidelige er elbiler? Tesla Model Y, BMW iX3, Mini og Nissan Leaf har kun få fejl. MG og Opel skraber derimod bunden.

Hvilke elbiler har flest fejl? Hvilke har færrest? Det er et par af de spørgsmål, som det britiske magasin WhatCar hvert år stiller sine læsere.

I den seneste undersøgelse har WhatCar fået næsten 30.000 tilbagemeldinger fra deres læsere. For nogle bilmærker er det behagelig læsning, for andre bør der være grund til eftertanke.

På positiv-siden er Tesla Model Y nærmest exceptionel. Den højest mulige score er 100 procent, og Model Y scorer 99,2 pct. Kun fire pct. af alle deltagende Model Y-ejere i WhatCar-undersøgelsen rapporterede om fejl. Også Mini og BMW iX3 kan glæde sig over en anseelig buket roser.

14 uger på værksted

I den anden ende af skalaen ligger den statsejede kinesiske producent med det stolte britiske navn MG. Både MG 4 og SUV’en ZS EV får drøje hug, og heller ikke Vauxhall, det britiske navn for Opel, har noget at være stolt af. Mokka-e og Corsa-e konkurrerer med MG om de tunge placeringer. 

Som et skrækeksempel kan fremhæves en Mokka-ejer, der til WhatCar fortæller, at “min bil har været på værksted i 14 uger, og jeg ved stadig ikke, hvad der er galt med den”.

WhatCar-undersøgelsen, hvor Top 10- og Bund 5-oversigten kan ses i slutningen af denne artikel, er blot en af mange, som udføres rundt omkring i Europa. Blandt de spørgsmål, der også stilles, er, hvad det er for en type fejl, der er tale om, hvad det har kostet at få dem udbedret, og hvor længe bilerne står på værksted.

Den årlige skandinaviske Autoindex-undersøgelse spørger ikke til specifikke modeller, men til mærkerne generelt. Her skal de adspurgte svare på deres mening om bilen samt vurdere forhandler, værksted og fastsætte deres loyalitet overfor mærket.

Videnskabelig viden

Hvis man vil gå mere videnskabeligt til værks, er det rapporter fra synshallerne, man skal have fat i. De må alt andet lige være noget mere pålidelige og faktuelle end tilbagemeldinger fra bilejere.

Færdselsstyrelsen har for nylig samlet resultaterne af alle 28.000 synede elbiler fra 1. januar til 21. november 2024. Og det var ikke rar læsning for Tesla Model 3. De resultater omtalte Hvilkenbil for et par uger siden.

Hvert år i november udgiver de tyske synshaller TÜV-rapporten – i den seneste på basis af data fra flere end 10 millioner synede elbiler – og her var samme Tesla elbilernes sorte får. TÜV-rapporten kan man læse om her.

WhatCar-undersøgelsen er delt op i SUV’er og de mere “jordnære” elbiler.

Top 10-elbiler med færrest fejl
Mærke og model Årgange Score i pct.
Tesla Model Y 2021-2024 99,2
Mini Electric 2020-2024 98,4
BMW iX3 2019-2024 96,7
Volvo XC40 2018-2024 95,8
Nissan Leaf 2019-2024 95,6
BMW i4 2019-2024 95,5
Renault Megane E-Tech 2022-2024 95,5
Volkswagen e-Up 2013-2023 94,6
Kia EV6 2021-2024 94,9
BMW i3 2013-2022 94,5
De fem elbiler med flest fejl
Mærke og model Årgange Score i pct.
Porsche Taycan 2020-2024 76,2
Vauxhall Corsa-e 2019-2024 72,2
MG ZS EV 2019-2024 69,3
Vauxhall Mokka-e 2020-2024 65,6
MG 4 2022-2024 63,8

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here