Dacia vil udvikle kompakt og billig elbil på mindre end halvandet år. Bilen baseres på den kommende Renault Twingo, og skal være klar i 2026.
Måske har Trump ret, når han påstår, at told er et smukt ord. Der kan faktisk komme noget godt ud af det.
Alt tyder i hvert fald på, at det er truslen om told, der nu får Dacia til at hoppe i løbeskoene. På blot 16 måneder – mindre end halvandet år – vil Renaults rumænske billigmærke udvikle en ny kompakt og billig elbil, der reelt skal afløse den lille elbil Spring. Bilen skal i produktion i løbet af 2026.
Sagen er, at Spring fremstilles i Kina og derfor rammes af EU’s told på kinesisk fremstillede elbiler. Det går slet ikke i den helt billige ende af bilmarkedet, hvor hver en euro tæller.
Dacia vil derfor fremstille afløseren for Spring i Europa – formentlig ’hjemme’ i Rumænien.
135.000 kr.
16 måneders udviklingstid er uhørt hurtigt. Som regel tager det tre-fire år at udvikle en ny bilmodel. Dacia tager da også en genvej. Den kommende Spring-afløser, der får et andet navn, bliver nemlig baseret på den kommende Renault Twingo, der også er klar i 2026.
Mens Renault Twingo skal koste 20.000 euro (ca. 150.000 kr.), skal Dacias udgave presses helt ned i 18.000 euro (135.000 kr.).
Midlet er at reducere antallet af dele med 30-40 pct. – ifølge Dacia består den kommende elbil af blot 750 dele og komponenter. Det skal blive spændende at se resultatet, og hvor Dacia sparer. Måske på sikkerheden. Det har rumænerne gjort før. I 2021 chokerede Dacia Spring med blot af få én ud af fem stjerner i den kendte Euro NCAP crashtest. Et ualmindeligt dårligt resultat, der bl.a. fik FDM til at fraråde køb af bilen.
Større end Spring
Dacia vil i runde tal holde prisen på den kommende elbil nede på samme niveau som Spring. Afløseren bliver dog et nummer større, og vil formentlig også få både kraftigere motor og større batteri.

Som man kan se af den første tegning, som Dacia har frigivet, bliver der tilsyneladende tale om en almindelig hatchback mere end højbenet crossover. Sidstnævnte kan dog komme i spil som Dacias kendte Stepway udgaver, der øger frihøjden en smule og tilsætter SUV-detaljer som tagrælinger og plastic-skærmkanter. Det er en hurtig og billig måde at lave både en almindelig og en crossover-udgave af den samme bil på.
Alt andet lige bliver bilen dog lidt mindre end den elektriske udgave af Sandero, som Dacia vil lancere i 2027.
Med nyheden om en ny elbil i 2026 accelererer Dacia sine planer for omstilling til elbiler. Så sent som sidste år forlød det, at Dacia ville tage sig god tid og især koncentrere sig om at lave billige fossilbiler, som mærket har stor succes med – især i Sydeuropa. Sidste år overhalede netop Dacia Sandero elbilen Tesla Model Y som Europas mest solgte bil med et samlet salg på mere end 300.000 biler.