En lav, vindglat elbil bruger relativt mindre energi på at øge farten på motorvej fra 110 til 130 km/t end en høj SUV, viser Hvilkenbil-test.
Danskerne og resten af verden er vilde med SUVere – også de elektriske. Bilkøberne sætter pris på let ind- og udstigning, den gode plads og det forkromede overblik fra førersædet.
Men høje SUVere har en bagdel, der især rammer de elektriske af slagsen på rækkevidden: De høje, ofte kantede karrosserier yder mere luftmodstand end lavere personbiler. Det koster rækkevidde. Især på motorvejen. Og forskellen vokser i takt med, at du øger farten.
Hvilkenbil har tidligere testet, hvor meget ekstra energi det koster at øge farten fra 110 til 130 km/t i en af Danmarks mest solgte elbiler, SUVen Skoda Enyaq. Sidste år nåede vi frem til, at mens Enyaq’en kørte 5,10 km/kWh ved 110 km/t, faldt effektiviteten til 4,27 km/kWh ved 130 km/t. Det kostede altså 19,4 pct. mere energi at øge hastigheden med 20 km/t. Hvilket igen betyder, at den højere fart reducerer rækkevidden med næsten 20 pct.
Flere kræfter, lavere luftmodstand
Nu har vi gentaget testen. Denne gang med en lige så stor, men endnu mere potent VW ID.7 GTX med to elmotorer, træk på alle fire og 250 kW (340 hk). Dog med den afgørende forskel, at stationcaren ID.7 er lavere og mere vindglat end Skoda Enyaq.
Resultat kan ikke overraskende aflæses på forbruget. På vores sædvanlige teststrækning, der består af 53 km motorvej mellem Aarhus og Silkeborg, hvor man kan køre 130 km/t, kørte ID.7 GTX 5,15 km/kWh ved 110 km/t. Lidt bedre end Skoda Enyaq, der klarede 5,10 km/kWh. I øvrigt under næsten identiske betingelser: 9-12 grader, moderat vind og tørt vejr.

Ved 130 km/t steg forbruget i VW ID.7 GTX, så den kun vred 4,37 km ud af hver kWh. Igen er det dog bedre end SUVen Enyaq, der var nede på 4,27 km/kWh ved 130 km/t.
SUV kræver ni pct. mere energi
Det mest interessante er dog forskellen i de to bilers ekstra strømforbrug ved at øge hastigheden 20 km/t.
I den lave, mere vindglatte ID.7 koster det 17,8 pct. mere strøm at træde lidt hårdere på speederen. Det tilsvarende merforbrug i SUVen Skoda Enyaq er 19,4 pct. Den ekstra energistigning ved at køre hurtigere, er altså ni pct. større i den høje SUV end for den lavere og mere vindglatte stationcar. Dermed falder rækkevidden relativt mere i Enyaq end i ID.7, når man øger hastigheden til 130 km/t.
Ja selvfølgelig, det er jo en no brainer, kan man høre ingeniører og matematikere udbryde lettere irriteret.
Langt de fleste bilkøbere kender dog ikke den reelle forskel i forbrug ved at vælge en høj SUV frem for en lavere og mere vindglat. Det er den, vi tester her, så bilkøberne kan foretage et oplyst valg. Eller i det mindste ved lidt mere præcist, hvor meget ekstra energi det koster at køre hurtigt i en populær SUV.

Fossilbil bruger endnu mere energi
For fuldstændighedens skyld har vi også tidligere testet merforbruget ved at øge hastigheden fra 110 til 130 km/t i en benzindrevet SUV, den nye Skoda Kodiaq med 1,5 liters turbobenziner med 150 hk og automatgear. Modsat myten viste dén test, at fossilbilen faktisk bruger mere ekstra energi på at øge hastigheden end den tilsvarende elbil, Skoda Enyaq.
Det kan du læse mere om her.
Fakta: 110 vs. 130 km/t i elektrisk stationcar: VW ID.7 GTX
110 km/t | 130 km/t | Forskel | |
Distance | 53 km | 53 km | 0 km |
Gns. hastighed | 102 km/t | 121 km/t | + 19 km/t |
Tid | 31 min. | 26 min. | – 5 min. |
Forbrug | 5,15 km/kWh | 4,37 km/kWh | + 17,8 pct. |
Fakta: 110 vs. 130 km/t i elektrisk SUV: Skoda Enyaq 85
110 km/t | 130 km/t | Forskel | |
Distance | 53 km | 53 km | 0 |
Gns. hastighed | 100 km/t | 118 km/t | + 18 km/t |
Tid | 32 min. | 27 min. | – 5 min. |
Forbrug | 5,10 km/kWh | 4,27 km/kWh | + 19,4 pct. |
Fakta: 110 vs. 130 km/t i benzin SUV: Skoda Kodiaq 150 hk DSG
110 km/t | 130 km/t | Forskel | |
Distance | 53 km | 53 km | 0 km |
Gns. hastighed | 103 km/t | 119 km/t | + 16 km/t |
Tid | 31 min. | 27 min. | – 4 min. |
Forbrug | 17,3 km/l | 14,1 km/l | + 22,7 pct. |
Fornemt👍