Sveriges store batterihåb indgiver konkursbegæring

Den svenske batteriproducent Northvolt har indgivet konkursbegæring. Dermed er det slut med et europæiske alternativ til asiatiske batterier.

Så gik den ikke længere. Efter flere år med enorme underskud er der ikke flere penge i kassen hos den svenske batteriproducent Northvolt. Selskabet har indgivet konkursbegæring og kan se frem til lukning.

Konkursbegæringen er et hårdt slag for Europa og de europæiske bilproducenter.

Formålet med Northvolt var at tilbyde et europæisk alternativ til asiatiske og især kinesiske batteriproducenter, der dominerer verdensmarkedet. Volkswagen har aktiemajoriteten i selskabet, som den har investeret omkring syv milliarder kroner i. Flere europæiske regeringer har også investeret i virksomheden i et forsøg på at støtte den europæiske bilindustri i den stadigt skarpere konkurrence med kinesiske bilproducenter.

På et tidspunkt lagde BMW ordrer for batterier for 14 milliarder kroner i Northvolt, men trak sig i sommers på grund af forsinkelser og utilfredshed med kvaliteten.

Massive problemer

Siden har det stået klart, at Northvolt ikke er lykkedes med at blive et alternativ til kinesiske batteri-giganter som CATL og BYD. Både udvikling og produktion af batterier går langsommere end forventet, 20 pct. af medarbejderne er blevet afskediget og topchefen Peter Carlsson er fratrådt.

I en pressemeddelelse forklarer Nothvolt, at en række forventede men også uforudsete problemer har gjort fortsat produktion umulig. Det gælder stigende geopolitisk uro – tænk Trump og hans told – stigende udgifter, forstyrrelser af forsyningskæderne og ikke mindst hurtigt skiftende markedsforhold.

Verdens mest bæredygtige

Tom Johnstone, midlertidig bestyrelsesformand for Northvolt, lægger ikke skjul på sin skuffelse:

”Dette er en utrolig svær dag for alle i Northvolt. Vi ville bygge noget banebrydende og skabe reel forandring i Europas batteri- og elbil-industri og sætte fart på omstillingen til en bæredygtig fremtid. Resultatet er særligt hårdt, fordi vi lykkedes med at levere den første million battericeller til vores europæiske kunder. Batterier, der er fremstillet med 100 pct. fossil-fri energi og er de mest bæredygtige af deres slags i verden.”

Tom Johnstone understreger, hvor vigtigt det er for Europa at have sin egen batteri-industri, men også at “det er et maraton-løb, der kræver tålmodighed og langsigtet forpligtigelse af alle parter.”

Missionen – at skabe et levedygtigt europæisk alternativ til asiatiske og kinesiske batterier – ser nu ud til at være mislykket.

Enorme tab

Dermed kan både europæiske bilproducenter og EU ser frem til enorme tab på det svenske batterieventyr. Investeringerne løber op i mindst 10 milliarder euro. Den danske pensionskasse ATP har investeret hele 2,3 mia. kr. i Northvolt, hvilket gav ATP en ejerandel på mere end fem pct. De penge må nu afskrives som tab.

Konkursbegæringen kommer ikke som en stor overraskelse. Allerede sidste år måtte Northvolt søge konkursbeskyttelse i USA efter det såkaldte Chapter 11. Det skulle give Northvolt ro til at skaffe den nødvendige kapital, men det er altså ikke lykkedes.

Konkret betyder det for Europas bilproducenter, at de i overvejende grad må købe batterier af kinesiske og sydkoreanske batterigiganter som CATL, BYD, LG Chem og SK.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here