Bilforsikringer er steget næsten 12 pct. det seneste år. Årsagen er lynhurtige elbiler og moderne elektronik som chips og kameraer.
Mange danske bilejere får sig en ubehagelig overraskelse, når de tjekker prisen på deres bilforsikringer. Ifølge tal fra sammenligningstjenesten Samlino er den gennemsnitlige forsikringspræmie steget med næsten 12 pct. i løbet af det seneste år. Det skriver tv2.dk.
Stigningen er udregnet på baggrund af mere end en kvart million forsikringstilbud og så markant, at den langt overstiger den almindelige inflation. Der er altså tale om en reel stigning, som danske forbrugere kan mærke på pengepungen. I kroner og ører dokumenterer Samlino en stigning i den gennemsnitlige pris på en bilforsikring fra knapt 8.100 til godt 9.000 kr. årligt.
Pludselig og voldsom
Ifølge forbrugerøkonom i den danske bilistklub FDM Ilyas Dogru er udviklingen bemærkelsesværdig.
”Vi kan se, at priserne er steget over en bred kam, og rigtig mange henvender sig til vores rådgivning, fordi de har modtaget store prisstigninger. Det er en tendens, der er kommet lidt pludseligt og som er ret voldsom,” siger Dogru til TV2.
FDMs forbrugerøkonom peger på flere årsager til de dyrere bilforsikringer.
20 pct. flere skader
Den vigtigste er, at antallet af skader faktisk er steget med 20 pct. fra 2019 til 2024. I den periode er trafikken blevet tættere, og så peger Ilyas Dogru på, at der er kommet langt flere elbiler på vejene. De accelererer hurtigere end fossilbiler og bremser også på en anden måde – det kræver tilvænning og kan give flere uheld og skader.
Reservedele og arbejdsløn er også blevet dyrere.
”Samtidig er mange biler blevet langt mere teknologiske end for få år siden. I gamle dage var en kofanger jo bare et stykke plastik, men i dag er det nærmest en computer med chips og kamera i. Så det har skabt en slags perfekt storm,” siger Ilyas Dogru til TV2.
Ring rundt
Når præmien på bilforsikringer stiger, behøver man ikke bare acceptere det som forbruger. Det er faktisk muligt at indhente andre og bedre tilbud mener både FDM og Forbrugerrådet Tænk.
De opfordrer forbrugere til at ringe rundt til flere forsikringsselskaber og foretage deres eget pristjek. Ofte kan det kaste et bedre tilbud af sig, fordi nogle forsikringsselskaber ønsker at få nye kunder. Her kan en god pris på bilforsikringer være et effektivt salgsargument.