En brugt benzinbil er billigere end en ny elbil

Skal du skifte bil, skal du bestemt overveje en elbil. Men fungerer din brugte benzinbil fint, er der god økonomi i at køre videre i den.

Nyheder om biler – også her på Hvilkenbil – handler ofte om de elektriske. Interessen for elbiler er stor, behovet er stigende, og over 65 procent af alle solgte nye biler i Danmark er i dag elektriske. Også i Europa er fremgangen markant. Men der kører stadig mange diesel- og benzinbiler rundt i Danmark. Så har man for eksempel en brugt benzinbil, er det ikke nødvendigvis økonomisk fornuftigt at skifte den ud med en ny elbil lige nu og hér.

De løbende udgifter til en elbil er ganske vist mindre end for en fossildrevet, og klimaregnskabet taler også ret hurtigt til elbilens fordel. FDM har beregnet, at allerede efter 5.000 kilometer har elbilen i gennemsnit udledt mindre CO2. 

Men hvis din fossildrevne brugte bil fungerer udmærket, og hvis ikke værkstedsregninger er en post på budgettet, så vil det ofte se rigtigt fornuftigt ud for privatøkonomien, hvis du kører videre i din diesel- eller benzinbil, indtil den begynder at koste for mange penge i reparationer, viser beregninger fra FDM’s forbrugerøkonom, Ilyas Dogru. 

Den tungest-vejende årsag er selvfølgelig, at værditabet fylder godt på bilbudgettet. Køber man en ny bil, er værditabet større i forhold til, hvis man beholder sin fem år gamle bil, hvor en stor del af værditabet er afskrevet. 

FDM har i sine beregninger stillet en fem år gammel diesel- eller benzindrevet Skoda Octavia (billedet) over for en ny elektrisk Skoda Elroq.

Afhænger af antallet af årlige kilometer

Hvis man kører 10.000 kilometer om året, belaster man ifølge FDM’s beregninger sit privatbudget med 19.200 færre kroner om året ved at beholde sin fem år gamle benzindrevne Octavia. Kører Octaviaen på diesel, sparer man ikke penge ved at køre videre i den.

Kører man 20.000 kilometer om året, vil det være 10.800 kr. billigere om året at beholde den benzindrevne Octavia. Kører Octaviaen på diesel, sparer man godt 14.000 kr. om året i forhold til at købe en ny elbil.

Er det årlige kørselsbehov på 30.000 km, er der flest penge at spare ved at beholde diesel-Octaviaen. I løbet af et år 12.000 kr. Besparelsen ved at beholde den benzindrevne Octavia er godt 3.500 kr. om året.

Halvt så stor CO2-belastning

De seneste tal fra Dansk Bilbrancheråd viser, at der pr. 31 marts 2025 var indregistreret næsten 2,9 millioner personbiler i Danmark. Over 1,7 mio. af dem kører på benzin, knap 630.000 på diesel, og næsten 390.000 er elbiler.

Organisationen Green NCAP har beregnet, hvor meget bilerne i alt belaster miljøet i løbet af en såkaldt livscyklus. Tallene viser, at elbilers CO2-belastning af miljøet generelt kun er halvt så stor som fossildrevne bilers.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here