Fremover er der fem års garanti på VW’s elbiler og erhvervsbiler – men fortsat ikke på personbiler med forbrændingsmotorer.
I december fik den danske VW-importør Semler stor opmærksomhed ved at øge nyvognsgarantien fra to til fem år/150.000 km.
Den mere end dobbelt så lange garanti er et dansk fænomen, hvor Semler yder yderligere tre års garanti, når fabriksgarantien ophører efter to år. Dermed imødekom Semler et stadig større ønske fra bilmedier og forbrugere om en udvidet garanti, der dels sikrer forbrugerne mod ubehagelige overraskelser med ny teknologi som elbiler, dels kan konkurrere med nye Kina-mærkers garantiordninger.
De fem års garanti blev indført for alle elbiler fra mærkerne Audi, Cupra, Skoda og VW – inklusive varebiler.
Efterfølgende fulgte flere bilmærker som Citroën, Ford, Opel, Peugeot og til dels Mercedes efter med lignende garantiordninger. Også kun for elbiler.
Stadig behov for fossile varebiler
Nu går Volkswagen Danmark et skridt længere og yder også den forlængede fem års garanti på varebiler med forbrændingsmotor som Amarok, Caddy Cargo, Crafter, Transporter Kassevogn og Dobbeltkabine.
Den fem års garanti gælder for nye varebiler solgt af Volkswagen Erhvervsbiler Danmark gennem autoriserede forhandlere og udleveret af forhandleren fra i dag den 19. maj 2025.
“Vi er bevidste om, at der blandt vores kunder stadig er et stort behov for varebiler med forbrændingsmotorer. Vi ser garanti som et afgørende tiltag, der giver kunderne ekstra tryghed i ejerskabet af vores varebiler,” forklarer Volkswagen Erhvervsbiler om den udvidede garanti i en pressemeddelelse.
Fossilbiler fortsat undtaget
Dermed er alle VWs biler omfattet af fem års/150.000 km – lige med undtagelse af personbiler med forbrændingsmotorer.
Men lige netop kunder til VWs personbiler med benzin-, diesel- eller hybridmotorer skal fortsat ikke sætte næsen op efter længere garanti.
”Ikke på nuværende tidspunkt,” svarer VWs pressechef Thomas Hjortshøj på spørgsmålet, om der også kommer fem års garanti på VWs fossile personbiler.
”På personbilssiden er markedet for biler med forbrændingsmotor skrumpet markant ind, og majoriteten af de fossilbiler, vi får ud at køre, er leaset,” uddyber han.