Amerikanske Morgan Stanley vurderer, at ikke engang Tesla kan følge med de nyeste kinesiske elbiler – og told vil ikke holde dem væk.
Kommer kineserne – og vil de fuldstændig køre alle andre bilproducenter over med deres statsstøttede elbiler?
Det er spørgsmålet, der bare ikke vil dø. Seneste bud på et svar kommer fra Morgan Stanley. I en frisk opdatering til sine investorer kommer den amerikanske bank- og finansgigant med en vurdering af kinesiske elbiler, der ikke levner meget håb for konkurrenterne i USA, Europa, Japan og Sydkorea.
”Kina har muligvis allerede vundet elbil-kampen,” lyder det bl.a. i analysen. Så er stemningen lige som slået an.
Ny SUV imponerer
Morgan Stanley tager udgangspunkt i en af de nyeste og mest spændende nye kinesiske elbiler, Xiaomi YU7 (billedet). SUVen er den blot anden elbil fra elektronikgiganten Xiaomi, der bl.a. er kendt for at lave forbrugerelektronik, elektriske løbehjul og er verdens fjerde største producent af mobiltelefoner.
Sidste år lancerede Xiaomi den elektriske sportssedan SU7 som en direkte konkurrent til Tesla Model 3. Med enorm succes. Mindre end et år efter lanceringen har Xiaomi solgt 300.000 biler.
YU7 er SUV-udgaven af SU7 – og alene af den grund har den potentiale til at sælge endnu bedre. Xiaomi sigter også målrettet efter at hugge kunder fra verdens mest solgte elbil, Tesla Model Y. Og ifølge analytikerne hos Morgan Stanley kommer den også til at gøre ondt på Tesla – og alle andre bilmærker for den sags skyld.
Ligner Ferrari, koster som Toyota
”Vi anbefaler investorer at tage et kig på billederne og specifikationerne for Xiaomi YU7, der ligner en Ferrari eller Aston Martin SUV til prisen for en Toyota Camry. Spørg derefter dig selv, om Tesla vil klare sig bedre ved at lancere flere elbiler med rat,” skriver Morgan Stanley.
Dermed henviser analysen til Elon Musks modvilje mod at lancere flere almindelige elbiler. I stedet vil Musk satse på ’næste trin’ – selvkørende biler. Og Morgan Stanley er tilbøjelig til at give Musk ret, når de ser på Xiaomi YU7 og alt det, den står for. Analysen er, at Tesla – og alle andre – ikke kan matche YU7 til prisen. Og derfor kan det give god mening at satse på selvkørende biler i stedet.
Undervurderer Kina
Men selv den øvelse bliver uhyre svær for Tesla, mener Morgan Stanley. Selv om Musk taler meget om selvkørende biler, tjener Tesla fortsat næsten alle sine penge på ’almindelige’ elbiler som Model 3 og Model Y.
”Vi vurderer, at markedets forventninger til Teslas bil-forretning på kort sigt fortsat er for høje og ikke afspejler det kvantespring af trinvis forbedret kapacitet og konkurrence, der kommer fra Kina,” skriver Morgan Stanley.
Eller sagt på jævnt dansk: Kineserne har ikke bare overhalet – de accelerer fortsat med speederen i bund. Og vi bliver ved med at undervurdere dem.
Svært at vinde ’gadekamp’
Og det er ikke bare Tesla, der bliver kørt agterud. Morgan Stanley kommenterer specifikt på Ford-chef Jim Farleys udtalelser om, at hans job er at ”slå Xiaomi SU7 i en direkte gadekamp.”
Jim Farley ved, hvad han taler om efter at have kørt en Xiaomi SU7 i flere måneder – og være dybt imponeret af bilen.
Det hjælper dog næppe Ford og alle andre, der prøver at tage kampen op med kineserne, vurderer Morgan Stanley.
”Efter vores opfattelse vil det tage mange år, før Ford kan have en bil, der kan sammenlignes med SU7 eller YU7 ude hos forhandlerne. Og til den tid kan man kun gætte på, hvor meget Xiaomi har forbedret deres biler og innovationer,” står der i analysen.
”Et spørgsmål om tid”
Morgan Stanley advarer også mod at tro, at høje toldsatser og forbud mod kinesisk teknologi kan holde de kinesiske elbiler væk. Det er kun ”et spørgsmål om tid,” før de også kommer til USA.
”Vi kender ikke én eneste direktør for et bilmærke, der tror, at told kan holde kinesisk elbil-teknologi helt ude af det amerikanske marked. Efter vores opfattelse kan du ikke holde de bedste produkter væk fra de bedste forbrugere i særligt lang tid,” konkluderer Morgan Stanley.