Handelskrig kan lamme bilindustrien

handelskrig

Flere underleverandører er gået i stå, efter at Kina har bremset eksporten af sjældne metaller. Om tre uger kan bilproduktionen stoppe helt.

Europæisk bilindustri står over for en alvorlig forsyningskrise, efter at Kina har indført strenge eksportrestriktioner på sjældne jordarter. De er helt afgørende i moderne biler til f.eks. elmotorer, men også andre dele kan snart blive en mangelvare. Det gælder alt fra automatgear over koblinger, generatorer, sensorer, sikkerhedsseler, højttalere og lygter til kameraer.

Flere europæiske underleverandører har allerede måttet lukke fabrikker, mens de venter på sjældne metaller fra Kina. De manglende forsyninger truer med at bremse eller helt stoppe produktionen hos nogle af Tysklands største bilproducenter og underleverandører som VW, BMW og Mercedes samt Robert Bosch. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Del af handelskrig

Siden 4. april 2025 har Kina krævet særlige eksportlicenser for syv sjældne jordarter og tilhørende magneter. Kineserne begrunder tiltaget med nationale sikkerhedshensyn, men mange ser det snarere som en reaktion på USA’s forhøjede toldsatser på kinesiske varer.

Verdens to største økonomier har reelt været i handelskrig, siden den amerikanske præsident Donald Trump i marts indførte importtold på varer fra det meste af verden.

Kina kontrollerer op mod 90 pct. af verdens kapacitet til raffinering af sjældne jordarter. Det gør resten af verden sårbar, når Kina udnytter sin dominerende position.

Europa rammes hårdt

I Europa har manglen på sjældne jordarter allerede ført til nedlukning af flere fabrikker. Den europæiske sammenslutning af bildeleleverandører (CLEPA) rapporterer om alvorlige forstyrrelser i forsyningskæden.

I Tyskland advarer bilindustrien om, at produktionen kan stoppe helt, hvis situationen ikke forbedres. Angiveligt er der dele på lager til tre-fire ugers produktion – herefter bliver det nødvendigt stoppe samlebåndene.

”Hvis situationen ikke hurtigt ændrer sig, kan forsinkelser eller endda produktionsstop ikke længere udelukkes,” siger sammenslutningen af tyske bilproducenters præsident, Hildegard Müller til Reuters.

Vil reducere afhængighed

Forsyningskrisen har været på vej længe. Allerede i sidste måned skrev flere store bilproducenter som bl.a. VW, Hyundai, Toyota og General Motors et fælles brev til præsident Trump, hvor de gjorde opmærksom på konsekvenserne af en handelskrig mellem USA og Kina.

I EU er man i gang med at investere i udvinding af kritiske råmaterialer fra lande som Grønland, Malawi og Sydafrika, der kan mindske afhængigheden af Kina. Målet er at opnå 10 pct. egen minedrift, 40 pct. forarbejdning og 25 pct. genbrug af kritiske materialer inden 2030.

Det løser dog ikke de akutte problemer, der kan betyde, at også danske bilkøbere vil opleve forsinkelser i levering af bestilte biler som det sket under corona-pandemien.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here