Med åbning af egen batterifabrik i Køln øger Ford kontrollen over alle vigtige dele i moderne elbiler. Investeringen løber op i 13 mia. kr.
Ford er begyndt at massefremstille batterier til mærkets egne elbiler, Explorer og Capri. Den næsten 100 år gamle Ford-fabrik i Køln i Tyskland er blevet ombygget, så den nu både kan fremstille elbiler og de tilhørende batterier. Dermed gør Ford sig mere uafhængig af f.eks. kinesiske underleverandører og øger kontrollen over sin egen bilproduktion.
Ford har investeret over 13 milliarder kroner i den øgede uafhængighed. Investeringen gør også fabrikken i Køln klar til en fremtid med flere elbiler og stadig mere automatiseret produktion.
180 nye robotter svejser, limer og skruer batteri-husene sammen og udstyrer dem med op til 12 batterimoduler. Fabrikken kan altså fremstille batterier til både små og store elbiler med kort eller lang rækkevidde.
To km langt samlebånd
I alt samles op til 2.775 enkeltdele i en færdig batteripakke på det nye, højt automatiserede samlebånd, der strækker sig over to kilometer.
Ford selv kalder den totalt renoverede Køln-fabrik for sin første digitaliserede ”fabrik for fremtiden”.
Fabrikken er også en understregning af Fords tro på elbiler som fremtidens biltype. Og ikke mindst det europæiske marked, hvor fabrikken i Køln skal styrke Fords lokale position. Omstillingen til elbiler har indtil videre kostet Ford enorme summer, bl.a. fordi det globale salg ikke har levet op til forventningerne.
I Europa bygger Ford også elbiler i Rumænien og Tyrkiet samt elmotorer i England.
Her kan du se en video af batteriproduktionen på fabrikken i Køln.