BYD tester første faststof-batteri i Tesla Model 3-rivalen Seal. BYD lover ekstrem rækkevidde uden prisstigning og serieproduktion i 2030.
(Opdateret 16.40 med kommentar fra BYD) Efter et årtis research og udvikling er BYD klar med de første elbiler med faststofbatterier. Flere udgaver af Seal (billedet), det kinesiske bilmærkes direkte konkurrent til Tesla Model 3, testes nu på vejene med såkaldte solid state batterier under gulvet. Det fortæller BYD i forbindelse med en udviklingskonference for solid state batterier i Kina.
Når testkørslerne er færdige, forventer BYD at sætte faststof-batterier i de første produktionsmodeller. Ifølge flere kilder skal det ske i 2027-2029 – dog kun i et begrænset oplag. Fra 2030 går det for alvor løs med en egentlig masseproduktion af det meget omtalte ’superbatteri’.
Senere i dag udsendte BYD i Kina dog en meddelelse, der afviser specifikke årstal for lanceringen af mærkets første faststof-batteri.
1.875 km efter Kina-norm
Men super, det er det kommende faststof-batteri, hvis vi skal tro de første oplysninger.
Efter den kinesiske CLTC-norm bliver rækkevidden vilde 1.875 km. Men den kinesiske norm er berygtet for at være alt for optimistisk. Mediet Electrek har omregnet rækkevidden efter den amerikanske EPA-norm til 1.300 km. Det er stadig vildt imponerende, for EPA-normen er noget strengere end den europæiske WLTP-norm.
Lynladning rykker også op i en helt ny klasse med faststof-batteriet. Ifølge lokale, kinesiske medier har BYD ladet batteriet op fra 10-80 pct. på blot 12 minutter.
Gennembrud i 2030
Selv om der endnu er lang tid til serieproduktion, skal BYD’s faststofbatteri angiveligt koste omtrent det samme som traditionelle litium-ion batterier koster i dag. Til sammenligning er vejledende pris for den dyreste udgave af BYD Seal med 82 kWh batteri i dag 380.000 kr.
Hvis BYD kan sætte de første elbiler med faststof-batteri i serieproduktion i 2030, flugter det ganske præcist med planerne for flere konkurrenter. 2030 er i stigende grad det årstal, som de fleste nævner, når de skal sætte tid på lancering af det stærkt hypede ’super-batteri’.
Her lancerer mærkerne solid state batterier
Mærke | År |
BMW | 2030+ |
BYD | 2030 |
Honda | 2030 |
Hyundai | 2030 |
Kia | 2030 |
Mercedes | 2030 |
Nissan | 2029 |
SAIC (MG, IM m.fl.) | 2026 |
Stellantis (først Dodge) | 2026 |
Toyota | 2028 |
Kommer også med mega-watt ladere
Udover faststof-batterier er BYD også på vej med nogle af markedets kraftigste lynladere.
BYD ser ud til at blive de første, der stiller såkaldte megawatt-ladere op i Europa. Det vil sige ladere, der leverer hele 1.000 kW og dermed kan udnytte nye teknologier som faststofbatterier fuldt ud.
I første omgang vil BYD stille megawatt-ladere op hos deres egne forhandlere.