VW fejrer næste års 50-års jubilæum med den hidtil kraftigste Golf GTI. Næste år begynder en ny elektrisk æra for GTI-konceptet.
Næste år er det 50 år siden, at VW opfandt GTI-konceptet. Første generation af Golf blev lanceret med en 1,6 liters motor, der var pumpet op til at yde 110 hk. Det lyder måske ikke af meget i dag, men dengang var Golf GTI noget af en vildbasse – og skabte straks en hel klasse af kompakte familiebiler med ekstra power under hjelmen.
Siden har VW dyrket, finpudset og udvidet GTI-konceptet. Men netop Golf regnes stadig for at være den ’rigtige’ og ultimative GTI. Derfor er det også Golf, der kommer i en særlig GTI ’Edition 50’, der skal fejre næste års imponerende jubilæum.
325 hk og forhjulstræk
Det gør den med manér. Sidst på året starter produktionen af specialudgaven, der presser hele 325 hk ud af den to-liters firecylindrede turbobenziner. Det er 25 hk mere end den hidtil kraftigste Golf GTI Clubsport. Dermed har VW skabt den mest kraftfulde serieproducerede Golf GTI til dato.
De mange kræfter skal vel at mærke ned i asfalten gennem forhjulene. Golf GTI er nemlig stadig forhjulstrukket, som det er kutyme for en rigtig GTI.
For at det kan lade sig gøre uden at det hele ender i hjulspin og dækrøg, er den adaptive undervogn, differentialespærret foran og det progressive styretøj finjusteret til at løfte opgaven i Golf GTI Edition 50.
“Vi har indarbejdet vores erfaring fra halvtreds års GTI-udvikling i Performance-chassiset (ekstraudstyr). For at gøre dette har vi bygget videre på chassisteknologien fra den legendariske Golf VII GTI Clubsport og har i kombination med de nye semi-slick-dæk formået at øge vejgrebet på forakslen yderligere, samtidig med at vi har opnået meget neutrale og adrætte køreegenskaber. Vi tilbyder derfor ikke kun vores kunder den mest højtydende GTI nogensinde, men har også forbedret præcisionen betydeligt ved styring i sving og gjort føreroplevelsen endnu sjovere,” forklarer Sebastian Willmann, chef for chassisudvikling og køredynamik hos VW.
700.000 kr. eller mere
Produktionen af den eksklusive specialmodel er planlagt til at starte i Wolfsburg i slutningen af 2025, så Golf GTI Edition 50 kan leveres til kunderne hurtigt i starten af jubilæumsåret fra første kvartal af 2026.

Hvad den skal koste på danske plader vides endnu ikke. Men det bliver ikke billig: Mens de danske afgifter favoriserer elbiler, er fossilbiler blevet stadig dyrere. I dag koster Golf GTI fra 670.000 kr., så mon ikke vi passerer 700.000 kr. for Edition 50 næste år.
Elektrisk GTI kommer 2026
Jubilæumsudgaven af Golf GTI kan meget vel blive den sidste med benzinmotor. VW har forpligtiget sig til at føre GTI-konceptet ind i den elektriske tidsalder og lover, at der kommer flere elbiler med et GTI-skilt på bagklappen.
Første bliver en GTI-udgave af den Polo-store elbil ID.2, der kommer sidst i 2026.
Senere følger den første generation af Golf, der kun kommer som elbil. Den elektriske Golf baseres på en ny platform med 800 volt-teknologi, og kommer også som en GTI, der angiveligt holder fast i forhjulstrækket. Til gengæld barsler VW med nogle endnu vildere R-udgaver af deres elbiler, der måske får elmotorer bygget ind i hjulene og mere end 400 hk. Det sker formentlig sidst i dette årti.
”Et monster”
Volkswagens CEO, Thomas Schäfer, har allerede prøvet en tidlig prototype, og ifølge ham bliver en kommende elektrisk Golf GTI ”et monster”.
”Så enden er ikke nær for GTI-konceptet, vi tager bare hul på et nyt kapitel,” som VW selv udtrykker det om fremtidens elektriske GTI-modeller.