Peugeots to mindste elbiler ryger under 200.000 kr. Samtidig lancerer importøren aggressive tilbud på privatleasing af Peugeot og Opel.
Wismo Group, den danske importør af bl.a. Peugeot og Opel, er på jagt efter markedsandele. Efter et decideret dårligt 2024 spiller importøren nu ud med flere interessante tilbud, der rammer det store flertal af danske bilkøbere: På elbiler – også de mindste og billigste – og privatleasing.
Peugeots to mindste elbiler, E-208 og E-2008, får barberet henholdsvis 20.000 og 25.000 kr. af prisen og koster nu lige under 180.000 og 200.000 kr. Begge med Style-udstyr. Der er endda op til 35.000 kr. at spare, hvis man vælger GT-udgaverne, der også har større batteri og øger rækkevidden fra ca. 360 til godt 400 km i begge biler.
Reagerer på konkurrence
Dermed reagerer Peugeot på den skarpere konkurrence i den voksende klasse for små og billige elbiler. Her har især Renault succes med den vellykkede og retro-smarte Renault 5, men der er også god interesse for Hyundai Inster og Citroën ë-C3. Alle disse elbiler koster under 200.000 kr.
Kinesiske BYD har tilmed lanceret den kompakte Dolphin Surf til 150.000 kr. Det gør den kinesiske mini til Danmarks billigste elbil. Den billigste basisudgave kommer dog først i 2026, så reelt begynder priserne fra 175.000 kr.
Alt andet lige signalerer Wismo Group, at man nu vil tilbageerobre den position, som især 208 tidligere har haft som bestseller i Danmark.
Ned til 2.395 kr./md.
Wismo Group melder sig samtidig ind i kampen om de stadig flere privatleasing-kunder. Over de seneste fem år, er andelen af danske bilkøbere, der vælger privatleasing frem for køb vokset fra 23 til 39 pct.

Også her er Wismo leveringsdygtige i billige elbiler. Førnævnte E-208 og E-2008 fås på privatleasing til henholdsvis 2.395 kr. og 2.895 kr. pr. md. ved en udbetaling på 9.995 kr. og 10.000 km årligt.
Hos Opel hedder tilbuddet 2.595 kr. pr. md. med samme udbetaling for den nye Frontera.
10.000 km årligt vil dog være i underkanten for de fleste. Wismo tager 300 kr. ekstra pr. måned for at øge det årlige kilometertal til 15.000. Selv med den ekstra udgift er der tale om attraktive privatleasing-priser.
Over tre år er de samlede udgifter for henholdsvis Peugeot E-208 og Opel Frontera 107.615 og 114.815 kr. inklusive 600 kr. i afleveringsgebyr. Begge biler kan dog ikke helt leve op til tommelfingerreglen om, at den samlede privatleasingpris højst må være 45 pct. af nybilprisen for at være et særligt godt tilbud.
Decideret billigt
Det kan til gengæld Wismo Groups privatleasing-priser på to dyrere elbiler.
El-SUVen Peugeot E-3008 GT koster 2.995 kr. pr. md. med 14.995 kr. i udbetaling. Her er 519 km rækkevidde og masser af udstyr som 21” skærm med 3D navigation, LED-matrix forlygter, varme i rattet, adaptiv fartpilot og elektrisk bagklap.

Også her vil de fleste nok betale yderligere 300 kr. pr. md. for at kunne køre 15.000 km årligt. Så er den månedlige ydelse 3.295 kr.
For samme månedlige ydelse på samme vilkår kan man også vælge søsterbilen Opel Grandland Edition. Teknikken er den samme, men Grandland er større og især mere rummelig på bagsædet.
Regner vi på de samlede udgifter over 36 måneder, ender de på 134.215 kr. Og det er til gengæld decideret billigt. For Peugeot E-3008 GT svarer det til 41 pct. af nyprisen – for Opel Grandland Edition til 44 pct.
Reelt alternativ til køb
I begge tilfælde bliver privatleasing et reelt alternativ til køb – især hvis man kun vil eje bilen i tre til seks år.
”Vi ved, at behov og budget er forskellige og derfor tilbyder vi privatleasing på et bredt udvalg af elbiler. Vi vil gøre op med idéen om, at elbiler er komplicerede eller uopnåelige”, siger Jonas Stausholm, Brand Director hos Wismo Group om privatleasing-kampagnen.
Wismo Group fjernede tidligere i år et af argumenterne for privatleasing ved at indføre fem års garanti / 150.000 kr. på elbiler fra Peugeot, Opel og Citroën. Tidligere var der kun to års garanti, hvilket fik nogle bilkøbere til at vælge trygheden ved privatleasing frem for køb.