To stort set identiske Tesla Model 3 med vidt forskellige kilometertal viser sig at have stort samme strømforbrug i engelsk test.
Bliver elbiler – og ikke mindst deres kostbare batterier – meget dårligere over tid?
Det spørgsmål optager mange forbrugere, der overvejer at skifte til elbil. For hvis bilernes strømforbrug øges og rækkevidden dermed formindskes over tid, er det måske bedre at vente på bedre batteriteknologier…
Spørgsmålet er relevant – og efterhånden som der kommer stadig flere elbiler på vejene, får vi stadig mere viden om emnet.
29.000 vs 360.000 km
I England har elbilforhandleren R Symons Electric Vehichles udført en uvidenskabelig, men interessant test af to stort set identiske Tesla Model 3 med vidt forskellige kilometertal. Mens den ene har tilbagelagt 29.000 km, har den anden intet mindre end 360.000 km på tælleren. På det originale batteri.
I betragtning af, at alle biler mister power og effektivitet over tid – det gælder i høj grad også benzin- og dieselbiler – burde den nyere Tesla have et markant lavere strømforbrug end den godt brugte ’søsterbil’.
Det er ikke tilfældet.
Ubetydelig forskel
R Symons tester begge biler over den samme 320 km lange strækning. Resultatet er stort set det samme strømforbrug: Den nyere Model 3 presser 7,32 km ud af hver kWh. Den mere slidte Model 3 er næsten lige så effektiv med 7,26 km pr. kWh. Faktisk er forskellen mindre end én pct. Reelt er den ubetydelig, fordi den kan tilskrives forskelle i dæk (de to biler kører på samme hjulstørrelse).
Der skal selvfølgelig tages forbehold for, er testen er uvidenskabelig og at målingen er foretaget med bilernes indbyggede kørecomputer. Men da bilerne i øvrigt er identiske, giver det en solid indikation af, at selv mange kilometers kørsel ikke forringer effektiviteten i en Model 3s elektriske drivline.
89 pct. batterikapacitet
Der er dog en vigtig forskel på de to biler. I Teslaen med det høje kilometertal er batteriet nede på 89 pct. af sin oprindelige kapacitet. Selv om den udnytter strømmen lige så effektivt som den mindre brugte Model 3, er den totale rækkevidde altså kortere. På den måde betyder alder og slid noget for en elbils præstationer.
Men igen: Samme effektivitet og ’kun’ 11 pct. mindre batterikapacitet efter hele 360.000 km må siges at være mere end godkendt.
Se hele videoen herunder: