Zeekr: Tæt på nyt kinesisk bilmærke i Danmark

zeekr danmark

Efter et langt tilløb er Zeekr endelig kommet til Danmark. I første omgang med tre elbiler hos to forhandlere. Forhåndsinteressen er stor.

”Jeg har været i branchen i mange år, og aldrig før oplevet så meget hype om et nyt bilmærke.”

Mathias Hansen, salgschef for Zeekr hos Pedersen & Nielsen i Aarhus, den ene af indtil videre to forhandlere i Danmark, lyder oprigtigt begejstret.

Hvilkenbil er på besøg for at få et første indtryk af det seneste, kinesiske bilmærke, der prøver lykken i Danmark. Håndværkerne er stadig ved at bygge showroomet færdigt, og udenfor står fabriksnye Zeekr-modeller på rad og række, pænt pakket ind i transportplastic.

Garanti og tech trækker

Alt er stadig nyt for Zeekr, der endelig er kommet til Danmark efter et langt tilløb. Men Mathias Hansen spilder ikke tiden: I torsdags solgte han den første Zeekr nogensinde i Danmark.

Salgschef Mathias Hansen melder om massiv interesse for Zeekr – i torsdags solgte han den første nogensinde i Danmark.

”Det er vi da stolte over, for vi har store forventninger til mærket. Zeekr kommer til Danmark på et godt tidspunkt, hvor der har været meget fokus på garanti. Her tilbyder Zeekr fem år (100.000 km), der kan udvides til 10 år (200.000 km), blot man benytter autoriseret service.”

Ud over en usædvanlig lang garanti er det især teknologien, der tiltrækker kunderne.

”Mange kunder har fulgt Zeekr længe og ved, at det er ’tech-brand’ med alt det nye som lynhurtig ladning, avanceret software, skarpe kameraer og en meget høj byggekvalitet og finish,” fortæller Mathias Hansen.

Del af Geely-familien

Zeekr er en del af den kinesiske Geely-koncern, der også ejer Volvo, Polestar og Lotus. Zeekr udvikles og designes i Sverige, men bygges i Chengdu i Kina. Mærkerne deler teknologi på kryds og tværs, og mens Volvo og Polestar kæmper med salget, er der masser af positiv hype omkring Zeekr. Mærket har fået ry for at være Geely-koncernens tech-pionér, der får al den spændende teknologi først, men faktisk er billigere end søstermærkerne.

Lidt dæk-sparkeri og besøg i kabinerne på de tre udstillede Zeekr-modeller bekræfter rygterne om et usædvanligt Kina-mærke med styr på både teknologi og byggekvalitet.

800 volt og automatiske døre

Den helt nye SUV 7X tilbyder ikke alene moderne 800 volt teknologi med lynhurtig opladning og masser af udstyr. Plads, finish og design overbeviser i alle detaljer. Især til priser fra 400.000 kr. Topmodellen har endda døre, der åbner og lukker automatisk ved hjælp af elmotorer. Den slags ser man ellers kun i premium-mærkernes absolutte topmodeller, og så er det til helt andre priser end hos Zeekr.

Centerskærmen i Zeekr 7X er på 17 tommer. Topmodellen har automatiske, eldrevne døre. Finish og byggekvalitet overbeviser.

Selv den mindste Zeekr, den kompakte crossover X, der er en lidt større udgave af Volvo EX30, overrasker med materialer, der virker noget lækrere end i søsterbilen. Bilen er også lidt længere, og det gør bagsædet anvendeligt for voksne. Også her sætter Zeekr Volvoen i skyggen.

Et ekstra ’lækkerhedsgear’

Mellem de to modeller befinder Zeekr 001 sig. Teknisk er den Zeekrs udgave af Polestar 4 i et elegant ’shooting brake’ design, der bedst kan betegnes som en sportslig stationcar. Som i Polestar 4 er byggekvaliteten meget overbevisende, og igen virker det som om Zeekr lige har et ekstra ’lækkerhedsgear’.

Hvordan de forskellige Zeekr-modeller kører må vente, til Hvilkenbil får bilerne til test. Men skal vi tro de første indtryk fra andre lande, lykkes Zeekr med deres erklærede mål om at tilbyde køreegenskaber, der er fintunet til europæisk smag. Hardwaren i form af multilink-hjulophæng og mulighed for avanceret luftaffjedring fejler i hvert fald ikke noget.

Zeekr 001 deler teknik med Polestar 4.
Skandinavisk design

Zeekr har været rygtet til Danmark mange gange, men først nu er den danske organisation på plads. Det sker samtidig med, at Zeekr afskediger næsten 40 pct. af staben i Göteborg, der bl.a. står for design. Dermed skruer det kinesiske bilmærke faktisk ned for sin ’svenske forbindelse’, formentlig fordi moderkoncernen Geely har behov for at spare. I maj lavede Geely en lignende spareøvelse hos Volvo i Göteborg. 

Ikke desto mindre nævner den nye, danske importør det skandinaviske islæt som en af styrkerne ved Zeekr.

”Zeekr henvender sig til kvalitetsbevidste bilkøbere i alderen 30–65 år, som søger skandinavisk design, fremtidssikret teknologi og tryghed i ejerskabet. De er åbne for nye mærker med europæisk tilknytning og gennemprøvet teknologi, som giver tillid til både kvalitet og ydeevne – understøttet af 10 års garanti,” siger Jesper Hermann, PR og marketingchef for Zeekr Danmark.

Flere forhandlere på vej

Som sin salgschef i Aarhus er han begejstret for den store forhåndsinteresse for Zeekr, men vil dog ikke sætte tal på, hvor mange biler mærket skal sælge i år. Men han kan fortælle, at der er flere forhandlere på vej ud over Pedersen & Nielsen i Aarhus og Bjarne Nielsen i Hørsholm i Nordsjælland.

”Frem mod 2026 planlægger vi seks til otte strategisk placerede forhandlere, så vi dækker hele landet. Derudover forventer vi at udbygge med autoriserede servicepartnere. Vi har et klart fokus på fysisk salg og på at skabe tryghed i både køb og ejerskab. Med faste forhandlere, lokal service og 10 års garanti ønsker vi at give kunderne sikkerhed og nem adgang til rådgivning,” forklarer Jesper Hermann.

zeekr danmark
Zeekr X er baseret på Volvo EX30, men lidt større.
Kina-mærke nr. 14 i Danmark

Ambitionerne omfatter også konkurrence med et bredt udvalg af mærker – også de mest etablerede prestigemærker fra Tyskland.

”Zeekr konkurrerer primært med de etablerede premiummærker, især BMW, Mercedes og Audi. Vi ser også Xpeng som en relevant ny aktør i samme segment. Derudover kan Zeekr være et alternativ for kunder, der overvejer større elbiler fra VW, Skoda og Cupra,” siger Jesper Hermann.

Zeekr er det 14. kinesisk-ejede bilmærke, der nu sælges i Danmark. Flere er på vej – alene i år. Fremtiden vil vise, om Zeekr også bliver blandt de største.

Fakta: Zeekr i Danmark
Zeekr 7X

SUV med baghjuls- eller firehjulstræk og 800 volt teknologi.

Dimensioner: 479 x 193 x 165 cm, akselafstand 290 cm
Batteri: 75 kWh (LFP) eller 100 kWh (NMC)
Rækkevidde: 480-615 km WLTP
Effekt: 310 kW (416 hk) for baghjulstræk, 475 kW (637 hk) for firehjulstræk
Opladning: 10-80 pct. ned til 13 minutter.
Pris: fra 400.000 kr.

Zeekr 001

Shooting brake (stc.) med baghjuls- eller firehjulstræk og 400 volt teknologi.

Dimensioner: 497 cm x 200 cm x 156 cm, akselafstand 301 cm.
Batteri: 100 kWh
Rækkevidde: 585-620 km WLTP
Effekt: 200 kW (272 hk) for baghjulstræk, 400 kW (544 hk) for firehjulstræk
Opladning: 10-80 pct. på ca. 30 minutter.
Pris: fra 455.000 kr.

Zeekr X

Hatchback med bag- eller firehjulstræk og 400 volt teknologi.

Dimensioner: 443 cm x 183 cm x 157 cm, akselafstand 275 cm.
Batteri: 49 eller 69 kWh
Rækkevidde: 330-446 km WLTP
Effekt: 200 kW (272 hk) for baghjulstræk, 315 kW (428 hk) for firehjulstræk
Opladning: 10-80 pct. på ca. 29 minutter.
Pris: fra 280.000 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here